”Resultat och kassaflöde fördubblades, intäkterna närapå. Trekvarts miljard på sista raden och en rörelsemarginal på 43 procent, vilket är i bankklass.”
Få bolag har klarat pandemin så bra som Skistar. Det beror på en kombination av tur och skicklighet.
Tur med vädret är viktigt för ett bolag som bedriver det mesta av verksamheten utomhus, oftast på ett så vanskligt underlag som snö. Hösten var kall och Skistars snökanoner gick varma innan elpriset for i skyn. Sedan snöade det rejält under lågprisveckorna, men inte söder om Mälaren där snösuget bara växte hos de skidnödiga. Och när sportloven började sken solen i stort sett oavbrutet.
Skicklighet har Skistar också visat många prov på under de senaste åren. Satsningen på att bygga ut sina destinationer har varit konsekvent och inte lagts på is under två års pandemi. I stället lyckades företaget med smittskyddsåtgärderna och marknadsförde möjligheten att bo med familjen i eget krypin. Krogägarna som fick ställa in after ski fick en smäll, men det drabbade bara Skistar på marginalen.
Bolaget har skicklig utnyttjat chansen att satsa på sommarturism för att bredda varumärket och förlänga säsongerna. Och beslutet att sälja S:t Johann i Österrike var klokt. Det går inte att framställa sig som ett fullgott alternativ till Alperna och samtidigt marknadsföra ett alternativ i Alperna.
Siffror så. Q2 börjar den 1 december när pisterna just öppnat och slutar den 28 februari när 08:orna just gett sig ut i backarna. Men då är bokningspengarna redan tryggt i vedboden. Klart det blev ett rekordresultat:
Resultat och kassaflöde fördubblades, intäkterna närapå. Trekvarts miljard på sista raden och en rörelsemarginal på 43 procent, vilket är i bankklass.
Bokningsläget för de två sista skidmånaderna ligger över nivån 2019, vilket pekar mot ett lukrativt Q3. Och satsningen på sommarsvemester i fjällen fortsätter, vilket kan ge rekordfint årsresultat.
Bakom de höga siffrorna i Q2 ligger danskarnas beslut att tidigt häva alla restriktioner och Norges beslut att släppa in dem. Samtidigt verkar omikronvågen och de svenska restriktionerna inte ha påverkat skidresenärerna alls.
Efterfrågetrycket har gjort att Skistar kunnat höja sina priser till alpnivå, undantaget Schweiz och de lyxigaste franska orterna. Pandemins resebegränsningar har fått svenska skidturister att acceptera kostnaden och kanske hålla sig till de skandinaviska lite kortare pisterna även i framtiden.