Annons:

Premium

Bagagestrejken visar på fortsatta problem för SAS

Bagagepersonalens strejk på Köpenhamns flygplats är över. Men det är inte SAS bekymmer. SAS behöver sänka sina kostnader för att matcha lågprisbolagen. Det betyder öppen fight med fler personalgrupper. Text: Janne Sundling

”En sådan här strejk, som tycks ha varit avsedd att inträffa vid sämsta möjliga tidpunkt för SAS, lämnar utomstående med intrycket att det finns gigantiska skillnader mellan anställda och ledning.”

Just när passagerarna började återvända till flyget kom motgången att bagagepersonalen på Köpenhamns flygplats gick ut i vild strejk i lördags. De återupptog arbetet på tisdagen, men står fast i sina krav på ändrade arbetsvillkor. Bagagestrejken kan vara en föraning av vad som väntar.

SAS ställde de strejkande inför ett ultimatum i måndags: Kom till jobbet i morgon eller få sparken. Men de runt 400 anställda i SAS Ground Holding har genom sin fackliga företrädare uppgett att de har samma krav som före strejken.

Strejken illustrerar den mix av problem som SAS står inför. På kort sikt tappar man förtroende hos kunderna just när man skulle behöva vara som mest pålitliga. På lång sikt har pandemin skapat stora underskott i bolaget och i återhämtningen möter man mördande konkurrens från lågprisflyget.

– När jag ser mig omkring i olika företags landskap så finns det nog inget företag där det finns ett större behov av att ledning och medarbetare drar åt samma håll om förändringar, säger Jacob Pedersen, analyschef på Sydbank som följer utvecklingen i flygbranschen till danska Berlingske.

”Det finns bara förlorare. Passagerarna förlorar, ledningen förlorar, de anställda förlorar och det kan också skattebetalarna göra.”

Jacob Pedersen menar att strejken är ett konkret bevis på de utmaningar SAS står inför. 

– Det finns bara förlorare. Passagerarna förlorar, ledningen förlorar, de anställda förlorar och det kan också skattebetalarna göra. Hittar man ingen lösning kan det sluta med att vi alla måste punga ut för att rädda SAS, säger Jacob Pedersen.

Svenska och danska staten gick 2020 under pandemin in med fem miljarder kronor vardera genom ökade aktieinnehav så att de båda länderna nu äger cirka 14 procent av SAS var.

Missnöjet bland bagagepersonalen i Köpenhamn bygger bland annat på att SAS 2020 sa upp ett antal lokala avtal mellan deras fackförening 3F Kastrup och SAS. Det ledde till att ny bagagepersonal anställdes för tio procent mindre i lön.  

SAS-chefen Anko van der Werff gick i oktober förra året ut och sa att ”SAS kämpar för att överleva”. 

Andra flygbolag har också förhandlat fram nya avtal med sina anställda och även avtal med lägre löner.

– En sådan här strejk, som tycks ha varit avsedd att inträffa vid sämsta möjliga tidpunkt för SAS, lämnar utomstående med intrycket att det finns gigantiska skillnader mellan anställda och ledning, säger Jacob Pedersen till Berlingske.