Annons:

Premium

Analys: Varannan stol på SAS är ledig – då gasar lågprisbolagen för fullt på Arlanda

Passagerarna börjar så smått återvända till SAS utrikestrafik, medan inrikes mest står och stampar. Då trappar Ryanair upp kriget och öppnar ännu en Europalinje från Arlanda. Skriver Travel News Leif Holmkvist i en kommentar till SAS trafiksiffror för september och att Ryanair öppnar en ny linje till Venedig.

Under september flög 1,1 miljoner passagerare med SAS. Det är nästan en fördubbling mot september i fjol. Men jämförelserna blir rätt meningslösa, eftersom den förra pandemihösten var fylld av reseregler, stängda flyglinjer och uppskjutna planer.

Klart är i alla fall att SAS börjat fylla planen i sin utrikestrafik. Antalet passagerarkilometer har tredubblats från fjolårets låga nivå, medan kapaciteten mätt som säteskilometer mer än fördubblats. Kabinfaktorn har ökat från 36 till 53 procent. Men fortfarande är vartannat säte ledigt. SAS förklarar den låga kabinfaktorn med att många långlinjer flyger mer frakt.

Inrikestrafiken har däremot ökat långsammare från förra september, bara 30 procent upp i passagerarkilometer. Kapaciteten i säteskilometer är densamma som i fjol. Det går åt rätt håll, men sakta. Sannolikt påverkas inrikestrafiken av att företagen ännu inte fått fart på sina konferens- och affärsresor. Privatresenärerna har kanske också vant sig vid att ta bilen eller tåget under pandemin.

SAS flyger även lite charter, bara 46 000 passagerare under september. Men bolaget slåss för varje intäktskrona och charter kan bli en viktig verksamhet om företaget ska överleva.

Betydligt kaxigare är då Ryanair, med tanke på att bolaget ännu inte flyger alls från Arlanda. Etableringen av den nya basen pågår och om drygt tre veckor lyfter de första planen. Reklamkampanjen för 206-kronorsbiljetter vittnar om att det blir en tuff fajt för de etablerade bolagen.

Ryanair har lanserat 20 destinationer från Arlanda till Europa, samt inrikeslinjer till Malmö, Göteborg och batteri-Mecka i Skellefteå, som seglat upp som en het linje. I dag lanserar Ryanair även en linje från Arlanda till Venedig två dagar i veckan med start den 29 mars.

Så kommer prispressaren Wizz Air, Eurowings med ny bas på Arlanda nästa sommar, Finnairs USA-linjer, återuppståndna Norwegian och kanske Norse. SAS lär få det oerhört tufft när deras kassakossor affärsmännen väljer hemmakontoret i stället för att ta flyget.

– SAS måste fortsatt agera snabbt och flexibelt för att kunna anpassa sig efter förändringar i kundernas vilja att resa”, säger SAS koncernchef Anko van der Werff.

Kloka ord. Och det är aldrig för sent att lära sig något nytt.

Analys: Leif Holmkvist 

Läs om SAS trafik i september här.

Och om Ryanairs nya linje till Venedig här.