Annons:

Premium

Analys: Tveksamt om Ryanairs försök att påverka EU-kommissionen leder någonvart

”Helt oacceptabelt”. Så beskriver det irländska lågprisbolaget antalet strejkdagar som franska flygledare nu är uppe i under 2023. EU-kommissionen uppmanas än en gång att vidta åtgärder för att skydda överflygningar. Det är tveksamt om det faktiskt kommer att leda till den förändring Ryanair kräver. Av: Linda Iliste

”Trots upprepade uppmaningar till Ursula von der Leyen att skydda passagerare och överflygningar under dessa flygledarstrejker har hon underlåtit att vidta några sådana åtgärder”

I dag går franska flygledare ut i ännu en endagarsstrejk. Ett faktum som lågprisbolaget Ryanair hävdar knuffar antalet strejkdagar under 2023 till 65 stycken – och även innebär att totalt tusentals europeiska flygningar ställts in, eftersom strejken gör överflygningar över franskt luftrum omöjligt.

Ryanair uppmanar nu EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att vidta omedelbara åtgärder för att skydda överflygningarna. Enligt det irländska lågprisbolaget handlar det om att värna EU-medborgares rörelsefrihet. 

– Trots upprepade uppmaningar till Ursula von der Leyen att skydda passagerare och överflygningar under dessa flygledarstrejker har hon underlåtit att vidta några sådana åtgärder. Som ett resultat kommer ännu fler passagerare att få sina flyg inställda med kort varsel på grund av flygledarstrejken den 20 november, trots att de inte ens flyger till eller från Frankrike, säger en talesperson från Ryanair.

Det är inte första gången Ryanair försöker påverka EU-kommissionen i frågan. Så sent som under strejkomgången i mitten av oktober gick man ut med samma uppmaning och menade att situationen var ”skamlig”.

Flygbolaget har också uppmanat sina kunder att skriva under en namninsamling, som lanserades i mars, för att skydda överflygningar under strejker. I dag har den omkring två miljoner underskrifter, men redan i början av sommaren när de låg på 1,1 miljoner begav sig vd Michael O’Leary till Europaparlamentet i Bryssel. Där skulle han personligen överlämna underskrifterna till von der Leyen. 

Inte utan visst spektakel; å ena sidan samlades personer som till synes sympatiserade med Ryanairs ståndpunkt. Å andra sidan dök miljöaktivister upp och ”tårtade” O’Leary som en protest mot flygföroreningar. I efterhand kallades Brysselbesöket för ”en mediavänlig cirkus” och ”företagsmässig performancekonst”. 

Kärnan i Ryanairs uppmaning är inte att EU ska utöva inflytande på franska arbetares rätt att strejka. Det man vänder sig mot och kallar ”orättvist” och ”helt oacceptabelt”, är hur franska lagar skyddar en del inrikesflyg och internationella flyg som trafikerar Frankrike under strejkdagar – medan flygbolag som behöver korsa franskt luftrum saknar den typen av skydd. 

Skyddet finns i andra länder, bland annat i Italien, Spanien och Grekland. Men, kommer EU på uppmaning av Ryanair och några miljoner konsumenter att påverka och förändra läget i Frankrike? Tveksamt. För det första kan man inte hur som helst lägga sig i medlemsländernas inrikesfrågor. Väljer man ändå att lägga fram ett nytt lagförslag är det till sin natur en långsam, långdragen process. Än så länge har uppmaningarna, namnunderskrifterna och ”performancekonsten” inte lett någonvart förutom till mediauppmärksamhet som den här. Det är förvisso också en slags vinst för företaget, men hjälper knappast de EU-resenärer Ryanair hävdar sig vilja värna. 

Källor: Ryanair, Euractiv, Politico, Le Monde