Annons:

Premium

Tufft att slå sig in på prispressad chartermarknad

Haluk Semiz har stora planer. Utmärkt, för det råder optimistbrist i pandemideppet. Men UK, Kanarieöarna och USA-marknaden är inga lättsvalda bitar hur hungrig man än är, skriver Travel News Leif Holmkvist i en analys.

Detur och Norden Travel Service var inga branschjättar ens innan pandemin förlamade branschen. Faktum är att boksluten var rätt klena redan verksamhetsåret 2019: fallande intäkter, tunnare balansräkning, där tillgångarna bestod av internfordringar (på moderbolaget på Malta?) och räntekostnader i höjd med den lilla vinsten antydde företag på reträtt.

Nu går Haluk Semiz på offensiven mitt i pandemin, vilket troligen är rätt smart. Fusionen är logisk, eftersom två små blir lite större, vilket behövs om man ska in och kriga i UK. Han är inte ensam om att vilja ta en bit av den hopfallna Thomas Cook-sufflén. Men att Storbritannien lämnat EU underlättar knappast etableringen.

Tanken att ha ”egna” flygplan och hotell är lockande, men att lova ett flygbolag 4 000 timmar per plan och år (elva flygtimmar per dag hela året) kräver fullbelagda vinterdestinationer. Egypten kan komma på banan igen efter pandemin, men Dubai är ett osäkert kort. Kanarieöarna är ingen lätt marknad att slå sig in på när alla i hela Europa redan är där. Att slå sig in med ett budgetalternativ blir inte lätt på en marknad där priserna redan pressats hårt.

Detur har trogna kunder, hävdar Haluk Semiz. De har också en uppsjö ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden, vilket fläckar varumärket.

Haluk Semiz pekar själv på den helt avgörande frågan: När känner sig resenärerna trygga med att resa igen? Litar de på vaccinet och hur ser det ut på resmålet? Han svarar själv att en pandemi tar två år.

Optimist, javisst. Men om inte alla bollar studsar rätt väg är det risk att Haluk Semiz planer blir lika beständiga som de vackra sandslott som byggs på Las Canteras varje jul.

Analys: Leif Holmkvist