2018 var ett händelserikt år för de mindre flygbolagen i Norden. Norska Fly Viking vek ihop vingarna, men ägarna startade i stället Air Leap, där Leap ett tag stod för Large European Aviation Project.
Kul, men så stort blev det aldrig, trots att bolaget köpte delar av Nextjet som lägligt nog gick i konkurs våren 2018.
Air Leap hade ingen svensk operatörslicens, utan hyrde då in estniska och holländska bolag som flög på linjerna till Åbo, Oslo och några svenska småstäder.
Det gick inte ens ihop före pandemin. 2019 drog bolaget in 130 miljoner kronor, men gick back med 40 miljoner.
Värre blev det våren 2020, vilket årsredovisningen vittnar om i blodröda siffror:
Intäkter: 189 miljoner, rörelseresultat: minus 82 miljoner.
Vid årsslutet hade bolaget ett eget kapital på 32 miljoner och räntebärande skulder på nära 100 miljoner.
De hade inte haft något bolag alls om inte de norska ägarna i Olsengruppen skjutit in aktieägartillskott på 191 miljoner kronor.
När pandemin drar ut på tiden och avgångshallarna ekar tomma blev det oundvikligt att daska flyghandskarna i bordet.
Som en av ägarnas dynamiska landsmän, Per G Braathen, sade till Travel News redan före pandemin:
– Det är bara idioter som äger flygbolag.
Text: Leif Holmkvist