Annons:

ANALYS: SAS försöker röka ut Norwegian

SAS har släppt sin helårsrapport. SAS motsvarar de högt ställda förväntningarna på enorma förluster. Lite beroende på vilken resultatrad man väljer hamnar man ovanför eller under nio miljarder. Kassan var vid utgången av verksamhetsåret, efter refinansiering, 10,2 miljarder. Kassaflödet ut ur bolaget var operativt under Q4 knappt tre miljarder. SAS utmaning är: Kommer pengarna att räcka? undrar Travel News reseanalytiker Mats Nyblom.

Nassim Nicholas Taleb beskrev i sin bok ”Den svarta svanen” oväntade händelser och hur de påverkar marknader. Människor har en tendens att se framtiden genom att blicka in i historien. Vi underskattar risker för sådant som inte har inträffat och vi överskattar risken för sådant som har hänt även om det är bevisat att det var en mycket osannolik händelse. Oväntade händelser kan vara både positiva och negativa. De negativa kallar Taleb för Svarta svanar. Flygbranschen är en trevlig liten ankdamm – full av svarta svanar. Terrorhot, askmoln och nu pandemi. Var och en får effekten att branschen störtdyker. Talebs råd: investera inte i branscher/företag där risken för svarta svanar är uppenbar.

Nu har alltså branschen störtdykt på grund av pandemin. Värt att notera är att SAS bokslutsår tog slut i oktober. November månads pandemiutveckling syns alltså inte i dessa siffror. SAS har under perioden seglat upp som ett av Europas mer aktiva flygbolag. Man kan undra varför? Trots kraftiga nedskärningar i antalet flygningar har kabinfaktorn gått ner, även om man fått ut något högre biljettpris. Min teori är att SAS med välfylld kassa bestämt sig för att en gång för alla röka ut Norwegian från marknaden. SAS har valt att punktmarkera varenda flight som Norwegian flugit. Det fick kosta, det var en ”investering”. Strategin tycks lyckas. Norwegian är nu rejält på fallrepet och vacklar. Den norska staten har tagit sin hand från Norwegian samtidigt som SAS närmast blivit ett svensk/danskt statligt bolag. Svenska och danska staten äger nu tillsammans 43,6 procent av SAS (svenska staten äger t ex 39,5 procent av Telia).

SAS själva hävdar att pandemin har orsakat ett resultattapp på 4,5 miljarder i Q4. Det betyder att om det inte vore för ”den eländiga pandemin” hade allt varit frid och fröjd och SAS hade levererat ett EBIT-resultat på 1,8 miljarder i Q4 (50 procent bättre än förra året). Men då jämför man pandemin med världen före pandemin. Vad är ett rimligt SAS-resultat i denna nya världen efter pandemin, när den nu kommer?

SAS Vd Rickard Gustafson intervjuades i di-TV. Mycket att tänka på för en flygbolagsdirektör: plötsligt har nationella vaccinationsstrategier blivit av största strategiska betydelse. Intervjun visar att Gustafson är realist. Han tror inte på högre biljettpriser i framtiden. Tvärtom. De mer väl betalande affärsresenärerna har lärt sig videomötas. Samtidigt finns alla jordens flygplan kvar och varje flygplan ägs av någon. Denne någon vill få i alla fall något kassaflöde på sitt plan, det måste helt enkelt upp i luften. Kanske Norwegian och andra flygbolag dör. Men ju fler kadaver på marken desto fler gamar i luften. Gamarna i flygbranschen heter saker som Wizz Air och Easyjet. De lär pressa flygpriser. De är redan aktiva på den skandinaviska marknaden. Gustafson vet att han måste fortsätta pressa kostnader. Gamarna i luften och 5000 nyligen sparkade SAS-anställda är kanske vad som behövs för att ta ännu en match med alla SAS-facken?

Till slut har vi frågan: Vill vi flyga? Jag har i höstas gjort en resa med flyg. Luleå ToR för att hälsa på min son som studerar där. Resan var ett enda långt lidande. Redan på flygplatsen (som är en enorm och i praktiken öde byggnad) måste munskydd på. Av någon outgrundlig anledning är köerna till säkerhetskontrollerna i dessa tider längre än någonsin. Sedan följer en lång vandring till gaten förbi de neddragna jalusierna för alla stängda butikerna. Väl ombord på flygplanet kan man konstatera att pandemin i alla fall har förbättrat flygvärdinnornas arbetsmiljö. Tack vare munskydd slipper de gå runt hela dagen med ”flygvärdinne-leendet” på läpparna. Hela resan sker i en slags dyster sammanbiten atmosfär. Jag jämför dessa fem timmars lidande (dörr till dörr) med den nio timmars bilresa jag gjorde i våras i den egna bilen. Det föränderliga svenska landskapet utanför rutan, P1-lyssnande och medhavd fika och polarklämma i solskenet vid Sandö-bron. Ja för mig känns flyget inte självklart ens för en resa till Lule.

Så hur ska det gå för SAS och för flygbranschen? Ingen vet. SAS hoppas att de tio miljarder man har ska räcka. Men sedan har vi ju detta med svarta svanar. Först var det terrorhot, sedan askmoln och nu en pandemi. Vad kommer härnäst? Vilken är nästa svarta svan?

Analys: Mats Nyblom

14 kommentarer

  1. Paketresespecialisten: Njut din renklämma på Öresundsbron under din livsfarliga 40-timmarsresa till sydeuropas kulturskatter. Nej till flyget är nej till livet.
  2. DC-10: Snälla nån, menar du verkligen allvar: "Tack vare munskydd slipper de gå runt hela dagen med ”flygvärdinne-leendet” på läpparna." Det har inte för ett ögonblick förespeglat dig att de kanske hellre vill visa det som du så nedlåtande kallar ”flygvärdinne-leendet” än att gömma det bekom en mask. Att de, både män och kvinnor, som arbetar i kabinen, ler för att de har ett jobb de älskar och vill fortsätta med? Att tvingas dölja sig bakom en mask, oroas för hur länge jobbet finns kvar och inte kunna få utföra det jobb man valt - det är alltså detsamma som att ha fått en "förbättrad arbetsmiljö"? Tack för att du väljer bilen i fortsättningen.
  3. Durken: TN snälla -ha inte så låga kompetenskrav för att få lämna en sk analys, det sänker nyhetsbrevets trovärdighets nivå kraftigt. Detta är ett hugskott och kunde lika gärna ha skrivits av vilken random person som helst, helt utan kunskap.
  4. DC-10: Tack Durken - du har helt rätt. Ordet "analys" är ett skämt.
  5. Dan Blomberg - Fast Track Travel AB: Analys eller kåseri, who cares. Alla bidrag är välkomna i en bransch som borde höras mer. Inte så lätt kanske när man knappt orkar lyfta armen för att justera syrgasen. Säg den bransch som saknar Svarta fanar, Kyrkan kanske ? I övrigt väl ingen förvånad detta nådens år 2020, om inte en komplett konspirationsteori finns på plats. Men det där om flygande gamar var väl lite taskigt. I övrigt har jag ingen aning. Om framtiden.
  6. OmNågonEMuppEDValleHär.: Intressant synvinkel och bra skrivet.
  7. Mats Nyblom: Kommentaren om flygvärdinneleendet är inspirerat av P1-programmet Kropp & Själ som sändes den 3 nov och behandlar just leenden och bl a Per Naroskins och Göran Everdahls bok "Leenden : en fälthandbok". Där behandlas bl a begreppet flygvärdinneleenden som jag inte själv reflekterat så mycket över. Programmet handlade också en del om hur vi påverkas av att med munskydd inte kunna le mot varandra. Det var inte riktat som någon kritik mot flygvärdinnor, som i allmänhet gör ett fantastiskt jobb. Syftet var att beskriva på ett lite skämtsamt sätt att stämningen i ett flygplan blir mindre angenäm då man inte kan le mot varandra och att det påverkar reseupplevelsen. Man kan lyssna på programmet här: https://sverigesradio.se/avsnitt/1596609 . Boken kan man köpa t ex här: https://www.adlibris.com/se/sok?filter=author:per%20naroskin
  8. Pirjo: Klart vi ska kunna flyga, hur kommer vi annars till utomlands.
  9. Fly me to The moon: Flyg mellan lulle och sthlm??? Är det ett skämt? Flyg betyder att leva och överleva. Sveriges företagare, från den minsta lilla ort i Norrland eller mörkaste Småland, flyger jorden runt i jakt på kunder till sina produkter av yppersta världsklass. Travel-News är ute på hal is när man sågar av armen som föder en. Flyget är livsviktigt, både för interkulturell avancerad miljöutveckling och landets ekonomi. Denna man bör hålla sig på marken.
  10. BigWig: Vad vill han ha sagt med denna analys?? SAS kommer för alltid ha konkurrenter och det vet dom om. Att röka ut varandra gjorde man på 70 talet i flygbranschen, inte idag. Dessutom så var det faktiskt Norwegian som började med att lägga sig på SAS flygtider och slottar!!
  11. Nisse: "Flygexpert" Herregud. Började själv på BMA 1983. Din analys är ett skämt om
  12. Pernym: Pessimistisk analys, med avsaknad av verklig fakta och mycket lösa antaganden
  13. Mats Nyblom: Avsnittet om flygvärdinneleenden är inspirerat av P1:s program Kropp & Själ som sändes den 3 november. Programmet behandlar bl a Per Naroskins och Göran Everdahls bok: ”Leenden : en fälthandbok”. I programmet togs begreppet flygvärdinneleende upp so jag inte själv reflekterat så mycket över tidigare. Man berörde också vad det innebär att vi då vi bär munskydd inte lätt kan le mot varandra. Det var inte avsikten att på något sätt kritisera flygvärdinnor, som i allmänhet gör ett fantastiskt jobb. Syftet var att på ett skämtsamt sätt beskriva att det ombord på ett flygplan med nuvarande regler råder en mer sammanbiten stämning än tidigare, något som påverkar reseupplevelsen. Programmet kan man lyssna på här: https://sverigesradio.se/avsnitt/1596609 . Boken kan man bl a köpa här: https://www.adlibris.com/se/bok/leenden-en-falthandbok-9789113108704
  14. Sigge: Spännande resa - gjorde du sträckan Stockholm - Luleå på nio timmar? Rekommenderar att du tar vägen via Höga Kusten-bron istället nästa gång! Varför funderar inte SAS och våra charterbolag på ett samarbete i ännu högre utsträckning? Charterbolagen är ju de som har vinstmarginaler till skillnad mot SAS. Jag är övertygad om att ett större samarbete skulle gynna dem båda m h t kabinfaktor, minskade fasta kostnader och en större flexibilitet.