Den mest skrämmande siffran i SAS halvårsbokslut är ett negativt kassaflöde på 8,4 miljarder kronor sedan i höstas, trots positiva valutaeffekter på 1,3 miljarder.
Med hjälp av permitteringsstöd och uppsägningar har SAS nästan halverat sina personalkostnader till 2,7 miljarder, bränslenotan är under miljarden på grund av hedgeeffekter och lägre pris och luftfartsavgifterna har minskat med en miljard på grund av mindre trafik.
Men det hjälper föga att spara när det ekar ödsligt i Arlandas och Kastrup avgångshallar. SAS är ett bolag i det närmaste i malpåse. Intäkterna under det gångna halvåret stannade vid fyra miljarder jämfört med 15 miljarder ett år tidigare, då flygandet ändå drabbats av två månaders pandemi.
Q2-rapporten ser lite mindre eländig ut, men man slår sig mindre om man faller från lägre höjd. Under februari till april stannade intäkterna på 1,9 miljarder, medan kostnaderna uppgick till fyra miljarder och resultatet före skatt till minus 2,4 miljarder. Tillförordnade vd Karl Sandlund försöker hitta några ljuspunkter:
# Finansieringen av nya flygplan är säkrad ett år framåt. SAS är pressat av sitt 25/25-löfte, att minska CO2-utsläppen med 25 procent till 2025 och säljer gamla 737:or för att fasa in nya Airbus 320neo.
# Frysta löner och tuffare arbetsscheman för personalen har kommit på plats utan att den danska kabinpersonalen satt sig att käka smörrebröd. Möjligen för att SAS flyttar sin bas i Malaga till Kastrup som alltmer tar över på Arlandas bekostnad.
# SAS har fått ett fyraårsavtal med Airtours värt 800 miljoner, vilket är växelpengar i sammanhanget, men antyder en strävan att ersätta affärsresande med weekendcharter. SAS har också ett treårsavtal med Apollo.
Men kring de små ljusglimtarna vilar stora skuggor i form av ökad skuldsättning. Den finansiella nettoskulden har ökat med 7,5 miljarder till 26,5 miljarder på bara ett halvår. De räntebärande skulderna har passerat 32 miljarder, under halvåret amorterades en miljard och fyra lånades upp.
Svenska och danska statens nödvändiga och omfattande räddningsmanöver i fjol hindrade SAS från omedelbart obestånd. Att faran är långt ifrån över har regeringarna insett och de var snabba med att lova tre miljarder i kreditram för att lindra plågorna under pandemins slutfas. De sparkar tomburken framför sig på vägen.
Text: Leif Holmkvist