Nu presenterar SRF, Sveriges resebyrå och arrangörsförening, ett förslag som kan rädda reseindustrin som vi känner den idag. Eller som vi kände den före corona. Och det var att det fanns ett förtroende mellan kunder och researrangörer och reseoperatörer. Idag håller detta på att raderas.
Den svaga länken i sammanhanget är de stora flygbolagen som i corona-tider vägrar att betala tillbaka pengar för inställda resor. Det är begripligt eftersom flygbolagen håller på att gå i konkurs och har akut brist på pengar. När SAS vd Rickard Gustafson höll pressträff om bolagets permitteringar och varsel fick han frågor om detta, men gav inga svar. I tystnaden blev det uppenbart att bolaget inte kommer att betala tillbaka pengar för inställda resor. Detta sker i ett bolag vars största ägare är svenska staten och som medvetet bryter mot EU:s lagar. Men lagarna är inte skapta för det tillstånd vi har nu. De skrevs när Europa hade världens bästa infrastruktur när det gäller flyg och resandet dubblerades vart tjugonde år. Denna utveckling är nu bruten och det kommer att dröja många, många år innan resandet är tillbaka på nivåerna före corona.
I första hand är det affärsresandet som kommer att minska. Det är motorn i den globala ekonomin och inbromsningen kommer att få enorma effekter. Tio procent av världens befolkning sägs arbeta inom reseindustrin och i länder närmare ekvatorn kommer BNP att påverkas mycket kraftigt. Att hålla flygresandet vid liv är livsnödvändigt om världen inte ska drabbas av en global depression.
SRF:s förslag innebär att det ska skapas en fond ovanpå den nuvarande paketreselagen. Ur fonden på sex miljarder ska de som idag drabbas av inställda resor kunna söka medel. Staten ställer upp med summan, men får tillbaka pengarna genom en liten avgift på alla resor. Systemet finns redan i Danmark och om det inte genomförs i Sverige kommer det att leda till att alla reseverksamheter i Sverige i framtiden ägs av danskar.
Fonden, om den blir av, kommer att rädda resebyråer och researrangörer i Sverige undan konkurs och den kommer att återupprätta förtroendet mellan reseföretagen och dess kunder. Förslaget är livsnödvändigt för att reseindustrin som vi känner den idag ska överleva.
Samma dag som förslaget presenteras skriver fem miljöpartister på DN debatt att de vill att alla satsningar emot corona ska matchas mot klimatinvesteringar. Det innebär i praktiken att man säger nej till SRF:s förslag om en fond som räddar reseindustrin eftersom det inte matchar de gröna kraven.
I klartext så vill Miljöpartiet inte att tio procent av världens befolkning ska arbeta i reseindustrin.
Redan före corona-krisen var Miljöpartiet arkitekten bakom regeringens flygpolitik. MP låg bakom flygskatten och MP har effektivt minskat tillgängligheten i Sverige. Det är ingen slump att inrikesflyget har minskar med tvåsiffriga tal i Sverige. Det är MP:s politik.
Enligt vad jag förstår så är både Liberalerna och Centerpartiet positiva till SRF:s förslag och jag är övertygad om att socialdemokraterna förstår vikten av att upprätthålla förtroendet för resebranschen. Att Moderaterna, KD och SD kan leva med ett förslag som bekostas av reseindustrin och räddar reseindustrin goes without saying.
Att Moderaterna, KD och SD kan leva med ett förslag som bekostas reseindustrin och räddar reseindustrin goes without saying.
Jag menar med dessa ord inte att vi ska strunta i den gröna omställningen, den är nödvändig och den kommer att ske i sinom tid. Men nu är inte läge för en grön revolution i vilken vi kastar ut barnet med badvattnet.
28 kommentarer