Annons:

ANALYS: Varning för den gröna revolutionen som hotar att krossa reseindustrin

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar SFR:s fondförslag och vad som hindrar det från att bli verklighet. 

Nu presenterar SRF, Sveriges resebyrå och arrangörsförening, ett förslag som kan rädda reseindustrin som vi känner den idag. Eller som vi kände den före corona. Och det var att det fanns ett förtroende mellan kunder och researrangörer och reseoperatörer. Idag håller detta på att raderas. 

Den svaga länken i sammanhanget är de stora flygbolagen som i corona-tider vägrar att betala tillbaka pengar för inställda resor. Det är begripligt eftersom flygbolagen håller på att gå i konkurs och har akut brist på pengar. När SAS vd Rickard Gustafson höll pressträff om bolagets permitteringar och varsel fick han frågor om detta, men gav inga svar. I tystnaden blev det uppenbart att bolaget inte kommer att betala tillbaka pengar för inställda resor. Detta sker i ett bolag vars största ägare är svenska staten och som medvetet bryter mot EU:s lagar. Men lagarna är inte skapta för det tillstånd vi har nu. De skrevs när Europa hade världens bästa infrastruktur när det gäller flyg och resandet dubblerades vart tjugonde år. Denna utveckling är nu bruten och det kommer att dröja många, många år innan resandet är tillbaka på nivåerna före corona. 

I första hand är det affärsresandet som kommer att minska. Det är motorn i den globala ekonomin och inbromsningen kommer att få enorma effekter. Tio procent av världens befolkning sägs arbeta inom reseindustrin och i länder närmare ekvatorn kommer BNP att påverkas mycket kraftigt. Att hålla flygresandet vid liv är livsnödvändigt om världen inte ska drabbas av en global depression. 

SRF:s förslag innebär att det ska skapas en fond ovanpå den nuvarande paketreselagen. Ur fonden på sex miljarder ska de som idag drabbas av inställda resor kunna söka medel. Staten ställer upp med summan, men får tillbaka pengarna genom en liten avgift på alla resor. Systemet finns redan i Danmark och om det inte genomförs i Sverige kommer det att leda till att alla reseverksamheter i Sverige i framtiden ägs av danskar. 

Fonden, om den blir av, kommer att rädda resebyråer och researrangörer i Sverige undan konkurs och den kommer att återupprätta förtroendet mellan reseföretagen och dess kunder. Förslaget är livsnödvändigt för att reseindustrin som vi känner den idag ska överleva.

Samma dag som förslaget presenteras skriver fem miljöpartister på DN debatt att de vill att alla satsningar emot corona ska matchas mot klimatinvesteringar. Det innebär i praktiken att man säger nej till SRF:s förslag om en fond som räddar reseindustrin eftersom det inte matchar de gröna kraven.

I klartext så vill Miljöpartiet inte att tio procent av världens befolkning ska arbeta i reseindustrin. 

Redan före corona-krisen var Miljöpartiet arkitekten bakom regeringens flygpolitik. MP låg bakom flygskatten och MP har effektivt minskat tillgängligheten i Sverige. Det är ingen slump att inrikesflyget har minskar med tvåsiffriga tal i Sverige. Det är MP:s politik. 

Enligt vad jag förstår så är både Liberalerna och Centerpartiet positiva till SRF:s förslag och jag är övertygad om att socialdemokraterna förstår vikten av att upprätthålla förtroendet för resebranschen. Att Moderaterna, KD och SD kan leva med ett förslag som bekostas av reseindustrin och räddar reseindustrin goes without saying. 

Att Moderaterna, KD och SD kan leva med ett förslag som bekostas reseindustrin och räddar reseindustrin goes without saying. 

Jag menar med dessa ord inte att vi ska strunta i den gröna omställningen, den är nödvändig och den kommer att ske i sinom tid. Men nu är inte läge för en grön revolution i vilken vi kastar ut barnet med badvattnet.

28 kommentarer

  1. Sven: Utmärkt Viggo! Ligg på Näring- och finansdepartementet med dina frågor.
  2. John Doe: Regeringar kommer antagligen rädda flygbolag men inte resebyråer. Alltså kommer regeringarna lyssna mer på flygbolagen än resebyråerna. Många resebyråer hade redan innan Coronaviruset problem med lönsamheten. De höll på att somna in stillsamt och lungt. Nu drar någon (Coronaviruset) ut kontakten till respiratorn i ett slag.
  3. Erik Huss, vd Husstainability: Det är på gränsen till intellektuellt ohederligt att sätta omsorg om planetens och mänsklighetens framtid mot reseindustrin per se och sänka miljöpartiets ambitioner att minska farliga utsläpp som något dåligt. Både du och den gröna rörelsen vet att det är INTE resandet som är problemet, det är utsläppen från främst lyxkryssningar, flyg och landtransporter som drivs av fossila bränslen. Eller hur? Så snälla, sätt inte miljöambitioner som ett HOT mot reseindustrin. Det sänker ju hela reseindustrin som företeelse. Lite onödigt kan jag tycka. Jag har arbetat med och utbildat resebolag i hållbar affärsutveckling, och det går alldeles utmärkt att driva en reseverksamhet och samtidigt minimera skadan på miljö och klimat. Så låt oss gå hand i hand med hänsyn till naturen medan vi upptäcker världen. Hör av dig till mig. Du vet var jag finns :)
  4. Per Lind: Jag har ett flertal gånger presenterat ett förslag där alla resenärer räddas om något händer, vare sig det är en enkel tågresa som en stor jorden-runt-resa. 1. Skrota Resegarantin som den ser ut idag. 2. I samband med momsdeklarationen finns en ny ruta där ett visst belopp på arrangörens/resebyråns totala omsättning, t.ex 0,5% inbetalas till en gemensam fond. Alltså inte bunden till det inbetalade företaget. Ur den fonden kan alla resenärer söka pengar om resan ställs in på grund av olika saker, t.ex. konkurs, virusangrepp, strejk. 3. Fördelen: Researrangörer behöver inte binda kapital som bankerna tjänar stora pengar på, alla resenärer är trygga vare sig de bara har en resa eller paket med tåg/flyg/hyrbil/hotell mm.
  5. Jan: Hur mycket tjänar flyget på en resa inte ett skit. Biljetterna är för billiga. Plus att dom har miljöpartiet som inte fattar ett skit imot sej
  6. Pysh: Branschen bör också ta tag i elefanten i rummet - den vansinniga nivån på EU-kompensationen! Att kompensationen minskar radikalt och står i relation till det pris man betalat. Att få t ex 600EUR för ett inställt plan eller försening när man betalat 200kr för en biljett är rena vansinnet. Hur kunde branschen gå med på detta från början??
  7. Terje: @Pysh Det var inte något branschen gick med på från början - det var vad folkvalda politiker i Bryssel beslutade och stiftade lag kring. En politiker kommer alltid sätta konsumenten i första rummet tyvärr.
  8. Urban Laurin: Att tio procent av världens befolkning arbetar inom reseindustrin, är ett tveksamt argument. Då kan vi också säga att eftersom så många arbetar med produktion av fossila bränslen, så klan vi inte arbeta för att få bort dessa bränslen. Jag är övertygad om att hållbar reseindustri blir en mycket tung fråga efter Coronakrisen. Hur kan vi argumentera för att satsa pengar på att få turister från Kina, Indien etc att flyga till Sverige för att turista, och samtidigt arbeta för en klimatvänlig utveckling?
  9. Kenneth: Urban, hur kan du tycka att det är ett tveksamt argument. Vad tror du händer just nu i länder som t.ex. Sydafrika när inga turister kommer dit? Det finns ingen regering som kommer med stödpaket. Direkt beroende av turismen. De senaste 10 åren räknas med att fossila bränsleförbrukningen på semesterresor minskat med 25 procent. Det är en hållbar utveckling om något. Har stålindustrin eller cementindustrin uppnått något liknande? Det finns nog inte ett flygbolag, resebyrå eller arrangör som inte gör sitt yttersta för att minimera sin påverkan. En mer korrekt kommentar till de styrande i detta landet vore; hur kan ni lägga en miljöskatt på flyget som inte går till att utveckla biobränsle utan i statens svarta hål.
  10. Sten: Nu vill resebranschen inte stå för sitt avtal med kund (paketreselagen) eftersom det PLÖTSLIGT vänds emot dom. NU vill man att gemene man själv skall stå för deras tillkortakommanden (läs: brist på kassapengar). Ta lån då! Lös era interna problem genom SRF. Hade det varit tvärtom, att kunden inte betalat, då hade det SKRIKITS i högan sky från researrangören och kronofogden hade genast kopplats in utan skrupler. MEN NU, nu skall vi resenärer visa hänsyn - tycka synd om - bla bla bla. Fy f
  11. Stefan: @Sten Fel, branschen vill stå för sitt avtal med kund (paketreselagen) men statligt delägda bolag bryter mot lagen och gör det omöjligt. Tycker du att din resebyrå ska vara långivare till SAS till exempel? Förstår att du möjligen köpt en flygbiljett, men även konsumentombudsmannen har sagt att man får ha förståelse för att återbetalningar kan ta längre tid.
  12. Anonym: Du har en viktig poäng, Urban Laurin! Visit Sweden har hittills satsat på turister från Norden och norra Europa, men du är den nya strategin turister från Indien och Kina. Samtidigt har vi skrivit på Parisavtalet. Detta går inte ihop. Det går att resa utan att bryta ned klimat och ekosystem, men ofta är kunskapen om de naturliga system, som vi är extremt beroende av, på en väldigt låg nivå i de flesta bolagsledningar. Då blir resultatet tyvärr därefter. Om resandet förstör natur och resmål, varför ska vi resa då? Svara på det den som kan...
  13. Amelia: @Anonym Spökskrivare för MP Du har helt missat att resandet bevarar klimat och ekosystem. Om ingen besöker t.ex. Amazonas, tror du skogen finns kvar alls? Om ingen besöker Serengeti, tror du vildmarken och djuren finns kvar? En veckas safari ger ca 480 USD per resenär till nationalparken som går till viltvård och skydd i form av parkvakter. Typiskt härskarsvenskt att skriva något så naivt och dumt.
  14. Michael Pannagel: Per Lind ditt förslag är bra och jag var inne på samma linje och resegarantin borde ha reformerat för länge sedan. Resebranschen är unik med att kunden betalar och en till 2 månader i förväg innan de får sin resa. Nu när resorna måste ställas in för att de flesta av världens länder är stängt för turister så har många researrangörer inte råd att betala tillbaka till kunden. Problemet är att många researrangörer inte har några reserver, dålig lönsamhet, har köpt andra företag mm men nu ska en statlig fond rädda de. Jag är emot fonden men Per Linds förslag borde sjösättas så snabbt som möjligt för det kommer fler kriser.
  15. Signe: @michael pannagel Ni är en far och son arrangör utan fasta kostnader som de flesta bolag har, hur du då kan uttala dig kring branschen förstår jag inte, det blir ju bara väldigt dumt. Ni är inte heller en IATA byrå, det innebär att du lämpar över dina problem på andra. Det är väl iofs så det funkar på Unionen. Ibland är det bara bättre att vara tyst.
  16. Mikael: Det flyg- och resebranschen inte förstår är att det är precis den här attityden som har gjort att man har hamnat i kris. Vad är det som får Viggo att tro att just den här branschen inte behöver bry sig om miljön? Att det här är någon sorts skyddad verkstad som kan fortsätta precis som vanligt när resten av världen behöver ställa om. Det är självklart att vi kommer att behöva flyga även framöver, men det här rastlösa nöjesflygandet är inte hållbart. Vi kan inte fortsätta med det bara för att det ger jobb. Vissa jobb kommer att dö helt enkelt, om inte av Corona så av digitaliseringen. Varför pröjsar vi en snubbe som Rickard Gustafson nästan en miljon kronor i månaden när han totalt saknar idéer för en omställning av branschen? Vad är meningen med att anställa en intelligent kille som Viggo om allt han förväntas göra är att bekräfta en affärsmodell som inte här hållbar?
  17. Gunnar: @ mikael Det finns väl inte ett flygbolag eller en resebyrå/researrangör som inte tar miljön på största allvar. Att det sedan bidraget till att urholka kapital i bolagen bryr du dig säkert inte om. Vet inte vilken stubbe du sitter på men att du totalt missat att Rickard på SAS faktiskt börjat få bolaget på fötter kan inte undgått många. Att Viggo fått liv i TN likaså. Att resebranschen skulle vara en skyddad verkstad - hur tänker du då? Det visar snarare en brist på insikt i din skrivelse.
  18. Anonym: Om och om igen basuneras det ut att inte Flygbolagen betalar tillbaka. Detta är helt och hållet felaktigt de flesta flygbolag betalar tillbaka den del av biljetten som inte är utnyttjad. Att från SRF och andra skylla ifrån sig är verkligen pinsamt. Har en resenär en biljett köpt direkt med flygbolaget så söker man ersättning där. Har man däremot en biljett med en resebyrå så ska de hantera det enligt de regler i kontraktet som de har med passageraren och genom att söka refundering hos flygbolaget. Att det sedan finns en uppsjö av nätresebyråerresebyråer som INTE följer detta kan knappast belastas flygbolagen. Det är synd om den vanliga resenären för de vet inte skillnaden på resebyråregler och flygbolag. Men det vet banne mig både SRF och dess medlemmar. Sluta skuldbelägga de som gör rätt för sig. Om och om igen så hänvisar resebyråerna nu till flygbolagen....fel, fel..ni vet vad ni ska göra för att begära refundering som ni sedan kan betala tillbaka till resenärerna. Varför görs inte detta? Flygbolagen har varit nere för räkning länge...av olika anledningar, bla de höga ersättningarna vid försening, vi betalar ut miljontalskronor i ersättning vid förseningar på mer än 3-4 timmar. Detta har drivits gladeligen av resebyråerna som så gärna slutit avtal med dessa ambulanchasers för att de fått kick back för varje ersättning som dessa bolag som jagar pengar för resenärerna lyckas driva in. Priserna på biljetter dumpas och ersättningarna ökar, det är en kombo som redan jagat livet av flygbolagen. Men fortsätt jaga och skyll på flygbolagen med osanningar ni på SRF med Didrik Von Seth i spetsen. När ska ni börja betala tillbaka till resenärerna de pengar ni refunderar från flygbolagen? Mvh /Lisen
  19. Lisen: I tillägg till ovan kommentar, återbetalningarna från flygbolagen kan dock dröja. Det ramlar in tusen och åter tusen ärenden om dagen att logistiskt hantera det är en utmaning. Dock kommer alla seriösa flygbolag betala även om det kan ta tid. Kommer ni medlemmar i SRF fullfölja ert åtagande mot resenärerna och återbetala det pengar som återbetalas av flygbolagen till er?
  20. Lip Sill: Lisen heter du Toni? Annars Lisen - Sveriges resebyråer och arrangörer har miljardkrav på flygbolagen för flygningar som ställts in och kunder väntar på återbetalningar för dessa. Se till att betala tillbaks så kunderna kan få sina pengar! Annars är en fond från staten det enda alternativet. De är trots allt delaktiga i den katastrof som drabbat hela resenäringen med myndighetsbeslut som stängt hela resenäringen. Det finns inte ett flygbolag som gör rätt för sig. Till och med statligt ägda SAS konstrar och dribblar för att slippa betala ut pengar.
  21. Anonym: Lip Sill, nej jag heter inte Toni. De seriösa flygbolagen betalar tillbaka!!! Det är inget dribblande, men en enorm hantering och resebyrån måste ta action och begära återbetalning. Det kan ta tid, men inte för att de inte vill utan för att den belastning som nu drabbat alla gör att handläggningstiderna är enorma. Om du jobbar med det så vet du det då det är samma för resebyråerna....eller är ni snabbare på att svara och hantera alla resenärer än flygbolagen menar du?
  22. Lip Sill: Anonym/Lisen Det finns bara två flygbolag som återbetalar just nu, Finnair och Qatar - cudos till dem! Att som SAS hitta på att refunderingar måste ske i BSP link är bara ett sätt att skyffla över enormt mycket arbete. IATA regler säger att det ska ske i respektive GDS. Att SAS sedan medveten inte ställer in flighter med mer än en veckas varsel när hela Sverige är stängt för resande handlar bara om cashflow och inte något annat - vidrigt agerande! Kunde resebyråer och arrangörer hantera det i GDS så finns en rimlig möjlighet att hantera det. Sedan att vi inte tror vi får några pengar - kommer bevisas i nattens BSP redovisning.
  23. Emilia: Jag håller till 100% med Erik Huss och blev ärligt talat ledsen av att läsa det här. Miljöpartiet har effektivt minskat inrikesflyg i Sverige, det stämmer, men frågan är vad du tycker är det dåliga med just det? Många som valde att flyga kortare sträckor inom Sverige har idag valt att resa med tåg istället. Antalet resenärer har alltså inte minskat så drastiskt som du får det att låta som. De som valt tåg (eller eventuellt valt att inte resa och ett onlinemöte) har insett att vi alla har ett gemensamt ansvar att utnyttja reseindustrin på ett ansvarsfullt sätt. Utsläppen blir inte mindre av att man försöker väga upp det med att 10% av världens befolkning skulle jobba inom resebranschen och att många länders BNP skulle sjunka om färre resor genomfördes. Detta är självklart sant, men inte en ursäkt för att låta oss fortsätta som vi gör idag. Att ens nämna att många länders BNP skulle sjunka tycker jag också är oansvarigt då BNP bygger på produktion i landet, landets omsättning, och ej är ett hållbart sätt att mäta på då den största delen av pengarna som genereras inte ens stannar i landet i fråga utan slutar upp exempelvis i Sverige och hos de stora charterbolagen. Vi behöver en omställning om vi vill kunna fortsätta resa, en omställning som kommer kosta, men som långsiktigt kommer att rädda vår planet. Det är enligt mig en ganska bra anledning till att välja sina resor med omsorg. Jag jobbar själv inom resebranschen och vet att vi idag är långt ifrån att kunna ställa om vårt sätt att resa till ett hållbart alternativ då det ännu inte finns, men jag hoppas innerligt att bolagen snart skall kunna se förbi de kortsiktiga lösningarna och på att tjäna pengar och istället bidra till ett mer ansvarsfullt resande som bryr sig om inte bara resebyråer och resenärer utan om alla parter det berör.
  24. Anonym: Lipsill, det är inte sant att det bara finns 2 flygbolag som återbetalar just nu. Sluta sprid osanningar! I tider som detta ska man hjälpas åt...inte sparka på de som ligger. Mvh /Lisen
  25. Lip Sill: Lisen vilket flygbolag gör det mer? Vilka andra flygbolag tillåter återbetalning i GDS? Att flera börjat trixa med BSP link är bara ett sätt för flygbolagen att förhala återbetalning eftersom det desamma som ska godkänna dem. Riktigt fult. Istället för att påstå att andra gör det - skriv istället vilka/vem.
  26. Pelle A: Anonym> Du har bevisligen ingen koll på detta så bättre att du avstår från att kommentera. Det blir uppenbart tydligt att du har en agenda och att du talar i flygbolagens intresse. Inget fel med det men håll dig till sanningen.
  27. Gérald Amoudruz - World of Destinations: Ni som uttrycker er synpunkt här, börja med att våga skriva vem ni är och sluta gömma er bakom ett alias, det kan ni spara till nätdejting :-)
  28. Per: Viggo, du skriver att den gröna omställningen kommer att ske "i sinom tid". Uppdatera dig gärna på kunskapsläget vi har idag med den senaste forskningen. Du antyder en tidsrymd som skulle ta oss förbi 1.5 grader med råge, konsekvenserna ger ett mänskligt lidande betydligt mer omfattande än vad som orsakas av minskat flygande. Lyssna på forskaren och professorn i global miljövetenskap Johan Rockström som leder ett av världens främsta klimatforskningsinstitut, Potsdaminstitutet i Tyskland. Här är en länk till hans Vinterprat i P1 2020: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1417244?programid=2071