I fredags eftermiddag var Travel News på plats i Stockholm World Trade Center när den koreanska hotellgruppen Sono Group skulle underteckna ett kontrakt angående etablering i Höga Kusten. Man är en av Koreas största aktörer inom hospitality med över 12 miljoner gäster per år. I pressmeddelandet talas det om att detta är en av många miljardinvesteringar i regionen, men när man skrapar på ytan framkommer det att det ännu inte handlar om några reda pengar än.
Avtalet är ett Memorandum of Understanding (MoU) och målet är fortsatta undersökningar. Sono Group sa vid press-eventet att de vill etablera tio hotell i regionen, men huruvida detta kommer att bli nya byggnader eller köp av befintliga fastigheter gavs inget svar. Anledningen till att man valt att etablera sig i Sverige är den stora mängden husdjur. Vi sticker ut i Europa när det kommer till antalet hundar och katter och tydligen är det på samma sätt i Korea. Människor med husdjur låter gärna hela deras liv styras av djuret och får man inte ta med hunden till en krog så stannar många hemma.
Sono Groups har ett koncept – Sono Pet Club & Resorts – som sätter husdjuret i centrum. På deras resort kan du gå på spa och det kan din hund också få göra. Man driver även 17 egna hotellanläggningar, 6 vattenparker och en skid-resort.
Besöket i Sverige var Sono groups första i den här processen som pågått i tio månader. Det är Business Sweden i Korea som fångat hotellkoncernens intresse. De vill etablera sig i norra Europa. Man har redan en anläggning i tjeckiska Brno.
Vad är då oddsen för att detta kommer att lyckas?
Jag är helt övertygad om att konceptet där husdjur får följa med husse och matte på hotell är supersmart. Djurvänner är en stor grupp av befolkningen och den har som bekant ökat under pandemin.
Att etablera nya hotell och resorts i Sverige är betydligt svårare. Ledtiderna när det ska byggas nytt är sällan under tre år och oftast mycket mer. Sono Group har ännu inte varit på plats i Höga kusten. De åt middag i Stockholms skärgård i fredagskväll och sen flög de tillbaka till Korea.
High Coast Invest har tagit fram data och underlag för hotelletablering i regionen, men är inte beredda att investera en krona i själva byggandet av nya hotell. Syftet med EU- och offentligt finansierade organisationer som High Coast Invest är att locka nya företag till “sin” regionen. Det har hänt mer än en gång att det har blivit en glädjekalkyl. High Coast Invest ska förutom turism också vara experter på data-center, batterier och grön el, food tech och bioeconomy.
Höga kusten en vansinnigt vacker del av Sverige. Men sommarsäsongen är kort och det finns inte perfekta omständigheter för utförsåkning, det senare är ofta motorn i svensk inhemsk turism. Infrastrukturen kunde också vara bättre. Höga Kusten har ingen egen stor flygplats, något som är en grundplatta om man vill ha utländska besökare.
Korea har på senare år seglat upp som en stormakt inom musik och underhållning. Kan man addera detta till sin hotellverksamhet i Sverige är jag övertygad om man kan locka många barnfamiljer. Tamagotchi-trenden är just nu inte den hetaste i världen. Men under några år var de religion för alla världens tonåringar. Att Korea kan göra det igen är jag övertygad om och vi vet alla att när man upplevt något i mobilen vill man gärna uppleva något liknande IRL.
Det bästa för Sono Group vore förstås om man slog sig i slang med en regionalt etablerad entreprenör på orten med god lokalkännedom och fylld plånbok. En Peter Forsberg-typ som ger etableringen trovärdighet. Och som styrs av en egen vilja att tjäna pengar och skapa något som funkar långsiktigt.