Idag avslöjar Travel News att resebyråkedjan Resia ska sparka personal, lägga ner kontor och spara 30 miljoner kronor. Att sälja fritidsresor i Sverige över disk i en butikslokal är en synnerligen tuff affär. Marginalen per såld resa ligger på några få procent och det innebär att en krävande kund som tar mer än några minuter att ta hand om blir en förlustaffär.
Förr kunde en resebyrå varva affärskunder med fritidsresenärer, men idag har specialiseringen gått så långt att ytterst få klarar detta. I Vings semesterrapport slås fast att hela 70 procent av svenskarna mellan 18-35 år kan tänka sig att resa utomlands UTAN ett charterbolag. I Storbritannien är samma siffra 33 procent. Det är ingen slump att Ving och TUI idag helt saknar fysiska butiker. I England har Thomas Cook fortfarande ett nät av butiker. I Sverige är vi helt enkelt bättre på att googla.
Vad kommer då att hända i återförsäljarledet när det gäller resor? I Sverige finns idag tre kedjor som kämpar om kundernas gunst: Ticket, Resia och BIG. På Resia förnekar man att en fusion med något av de andra bolagen på ingång, men på lång sikt ser jag inte någon annan utväg. Det är lika logiskt som att 7-Eleven och Pressbyrån har samma ägare.
Jag tror även att en modell med mer franchise vore smart. Så är Pressbyråns nät uppbyggt. Idag har Resia sju kontor under franchise.
Tyvärr tror jag att nyheten att Resia ska spara 30 miljoner kronor bara är början.
Sommaren 2019 har varit svettig för reseindustrin. Det talas om minskad försäljning på 20 procent i Q2. Många researrangörer sitter kvar med överkapacitet efter mixen: den varma sommaren 2018, flygskam, Greta Thunberg och en rekordsvag svensk krona är giftig.
I klarspråk kommer detta innebära fler sparpaket och färre tjänster på många av de bolag som finns i Travel News bevakningsområde. Jag tror att nedgången i flygresandet är temporärt. Svenskarna är vana vid några varma dagar vid Medelhavet varje år. Men det när det kommer till betalningsviljan är jag övertygad om att det kommer vara fortsatt uppförsbacke.