Annons:

Premium

ANALYS AV RESEBYRÅTOPPEN: ”Pressen på landets resebyråer ökar”

Resebyråernas bruttoomsättning växer, men vinsten faller. Branschen är pressad av växande konkurrens och resenärer som själva bokar lågprisflyg och boende på nätet. Här hittar du alla siffror för 2018 analyserade av Travel News Leif Holmkvist.

De 100 största resebyråerna sålde resor för 69 miljarder kronor under 2018. De tio största står för 84 procent av försäljningen eller 58 miljarder. Den som minns föregående års siffror upptäcker snabbt att siffrorna nära nog fördubblats.

Nej, vi har inte räknat fel och svenskarna reser inte så värst mycket mer. Och inte heller har priserna fördubblats.

Förklaringen är att den snabbt växande Etravelikoncernen här redovisar sin globala bruttoförsäljning om nära 36 miljarder kronor. Det är mer än de andra 99 säljer tillsammans och mer än de 100 största gjorde i fjol.

Etravelis framgång drar också upp branschens omsättningsökning till 14 procent under fjolåret.

Bruttoförsäljning består mestadels av genomfakturering till researrangörer och hotell och säger inte särskilt mycket om hur branschen mår. Det gör däremot nettoresultatet efter finansnetto, som i fjol nära nog halverades.

De 100 största resebyråernas samlade resultat föll till 376 miljoner kronor från 2017 års 565 miljoner. Etraveli kapar åt sig halva vinsten i branschen med sina 191 miljoner i vinst.

Även i år måste vi reservera oss för svagheter i tabellmaterialet. Problemet för den som vill granska branschen uppstår när företagen i sina årsredovisningar till Bolagsverket, som ligger till grund för de siffror från UC som Travel News använder, inte redovisar sin bruttoomsättning. De flesta och största gör ändå detta som en upplysning till marknaden och aktieägarna. Men vi kan inte göra listor utifrån siffror vi inte har. Det har medfört att vissa bolag som bara redovisat nettoomsättning hamnar längre ner i tabellen än deras storlek motiverar.

Det finns även andra komplikationer som att blanda transnationella jättar med lokala resebyråer, gränsöverskridande nätförsäljning, franchise, företag med personal som bokförs i andra bolag eller sidoverksamheter utanför resebranschen.

Travel News har inte lusläst notapparaten i alla 223 resebyråers årsredovisningar för att separera bort icke-reserelaterade verksamheter, till exempel fastighetsdrift eller värdepappershandel. Det nöjet lämnar vi till de verkligt hängivna siffernördarna. Vi har litat på UC:s nyckeltal och i ett fåtal fall rensat bort uppenbara felkodningar eller ej relevanta företag.

En fortsatt trend är att bolag med stor försäljning via nätet växer snabbare än genom snittet. De har också bättre vinstmarginaler, vilket kan förklaras med större försäljning per anställd och lägre kostnader.

De 100 största bolagen har tillsammans 3 880 anställda i Sverige. Det innebär att var och en sålde för 17 miljoner kronor. Men även dessa siffror dras upp av Etraveli och Uvet, där varje anställd omsatte nära 200 miljoner kronor. Båda har dessutom ett stort antal anställda utomlands.

Om vi istället tittar på medianförsäljningen landar siffran på 6 miljoner per anställd. Den genomsnittliga vinsten per anställd blev 276 000 kronor. 

Analys: Leif Holmkvist