Annons:

ANALYS: Norwegians beslut kan utlösa en kedjereaktion

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar Norwegians beslut att dra ner longhaul från Skandinavien.

Att Norwegian går från tillväxt till lönsamhet är en gammal nyhet. Men att Norwegian går från att satsa på Skandinavien till att bli ett internationellt bolag är dagens nyhet. Det är förstås en katastrof för Arlanda som kämpar för en utbyggnad och hänvisar till att antalet passagerare ska fördubblas inom några år. Denna åsikt är exempelvis inte vice statsminister och miljöminister Isabella Lövin överens om. I Ekots lördagsintervju nyligen uttryckte hon stor skepsis över Swedavias kalkyler och siffror. Besviken på sanningshalten i dessa siffror var även Maria Wetterstrand när hon debatterade flygets framtid på Travel News Market för någon vecka sedan. Maria tyckte att trafiken från Arlanda till Köpenhamn borde inkluderas när svensk inrikestrafik sammanfattas. 

Oavsett var siffrorna kommer ifrån är det att faktum att inrikesflyget i Sverige minskar radikalt och att longhaul från Sverige blir allt mindre attraktivt.

För det statliga flygplatsbolaget Swedavia som äger Arlanda är dagens besked från Norwegian förstås en mindre katastrof. Bland landets större flygbolag finns ett stort missnöje med Swedavia som tar ut höga avgifter från de regelbundna kunderna och ger generösa rabatter till de nya flygbolag som öppnar och ofta snabbt stänger ner långlinjer.

Att kartan med flyglinjer ofta ritas om är inget konstigt. Det är tillgång och efterfrågan och precis som allt annat styrs reseindustrin av tillfälliga trender och mode. För några år sedan erbjöd Norwegian Arlanda att bli bolagets främsta hub, men det gick aldrig i lås. Trist att Swedavia inte tog chansen att etablera sig som Nordens ledande flygplats.

Vad kan då Swedavia göra för att återskapa förtroende? Självfallet att värna om sina stamgäster mer. Alltså SAS, BRA och Norwegian. Man borde också vara mycket generös med data och information om vad som händer på flygplatsen. Här har Swedavia mycket att lära av sina kollegor på Finavia i Finland. Det finska statliga flygplatsbolaget har en mycket mer öppen approach. 

Att göra data tillgänglig för alla var en av de absolut viktigaste lärdomarna från IATA:s konferens “Wings of Change” i Berlin förra veckan. Öppen data gör att fler ser tillväxtmöjligheter och skapar både bättre flöde på en flygplats och högre säkerhet. 

På konferensen berättade Norwegians huvudägare Björn Kjos att den viktigaste faktorn för att få longhaul att lyfta är samarbete med andra flygbolag. Han lyfte fram Norwegians existerande samarbete med Easyjet i Europa och Jetblue i USA. Han lovade att det snart kommer ännu fler samarbeten. Detta är förstås goda nyheter för Norwegians hårt prövade aktieägare.

Men det är naivt att tro att tillväxten kommer att ske i vårt närområde.

Och för resenärer i Skandinavien minskar konkurrensen i och med dagens besked från Norwegian. Det är förstås mumma för SAS. De senare har haft en fenomenal utveckling på börsen de senaste veckorna och dagens besked att Norwegian lämnar fältet fritt för longhaul från Skandinavien kommer troligen inte att minska kursuppgången.

Det aktiverar frågan om vem som ska äga SAS. Den svenska regeringen vill som bekant sälja sin del av bolaget precis som Norges regering gjorde för ett knappt år sedan. Kanske är det snart säljläge? Frågan ligger näringsminister Ibrahim Baylans bord. Han kommer till Grand Travel Award den 13 februari 2020 och pratar och kanske ger han då besked i frågan.

(Osannolikt förstås, men hoppet är som bekant det sista som överger en människa.) 

Varför gör Norwegian detta just nu? Läget är förstås rätt. Den viktigaste faktorn i flygindustrin är oljepriset. Det har varit lågt ett tag nu och detta innebär goda tider för flygbranschen. En tredjedel av kostnaden för en flygresa är bränsle. Men skulle bränslepriset stiga blir det svettigt för många branschens mindre aktörer.

Enligt en expert jag pratade med i Berlin ligger nästa konsolideringsvåg av den europeiska flygindustrin inte långt borta. De fem stora flygbolagen i Europa (Easyjet, Ryanair, Lufthansa, IAG och Air France/KLM) är redo att käka upp de små när de börjar gå med förlust.

Beslutet i dag kan utlösa en lång kedjereaktion. Oavsett vad det blir är det ett sorgligt besked för reseindustrin i Sverige. Vi behöver fler flyglinjer, inte färre till och från Norden.

8 kommentarer

  1. Nicke Johnsson: Dessvärre är det nog så att Swedavia även favoriserat SAS på Norwegians bekostnad. Gissar att Norwegians ledning har sett det och inte vågar satsa från Arlanda och Sverige. Swedavia är i en monopolsituation med historiskt starka band till SAS.
  2. Flygnörd: Bra kommentar av Nicke - synd att Swedavia inte nappade på erbjudandet från Norwegian om att göra Arlanda till norra Europas långdistanshub. De gör allt för SAS och inget för Norwegian. Samma sak hos politikerna. Men nu får de smaka på sin egen medicin när både Oslo och Kastrup växer och får fler linjer.
  3. Flyget behövs - även i Sverige: Bra analys Viggo
  4. Sören: Tror knappast att Swedavia favoriserar något flygbolag. De har en fast prislista som gäller för alla.
  5. RampArne: Som SAS anställd på marken så känns det väl inte direkt som att Swedavia prioriterar SAS direkt, men jag är ju inte heller i position av att förhandla/ta del av siffror om platskostnad osv men ser man bara till hur Swedavia planera eller rättare sagt inte planerar tillsammans med bolagen på marken i vissa instanser/projekt/arbeten undrar man hur dom tänker i många fall..
  6. Matte: Jag menar att om SAS skulle varit favoriserade av Swedavia på Arlanda, varför slutar de då också att flyga bla Hong Kong och Los Angeles från just Arlanda för att istället flytta linjerna till för SAS mer attraktiva och lönsamma hubben Köpenhamn. Som statligt verk menar jag att de inte favoriserar någon mer än någon annan, att sedan alla bolag som vill operera på ARN har subventionerade flygplatsavgifter de tre första åren är en helt annan sak. Kanske är avgifterna lite för dyra då många bolag försvinner med sin verksamhet efter just den perioden?
  7. Björn Nyström: Förändring blir ju den att Norwegian "blir" mer norsk i Skandinavien och SAS i sin tur stärker positionen i Stockholm och Köpenhamn. Nästan som en affärsuppgörelse på " hemmaplan". Björn N
  8. Dan Gustavsson: Norwegian är ett aktiebolag som överlever på/av att man gör en vinst. Glöm inte det är ingen välgörenhet flygbolagen driver. För då om inte går det åt skogen. ( Men det dyker snart upp någon ny )