Annons:

Premium

Analys: Kommer flygskatten verkligen att avskaffas?

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar en skatt som har stora likheter med reklamskatten. Det finns beslut att avskaffa dem, men de är kvar. Vi reder ut varför.

Kommer flygskatten verkligen att avskaffas?

Mitt svar kräver en liten utvikning.

Jag var tidigare verksam som chefredaktör på Resumé, en affärstidning som bevakar media- och reklamindustrin. Även denna bransch har sitt eget plågoris: reklamskatten. Den skapades av Centern och Socialdemokraterna på sjuttiotalet för att finansiera presstödet. Det senare gick ut på att hålla ett gäng andra tidningar under armarna. Dessa är nu alla nedlagda eller uppköpta av förstatidningen som inkasserar bidrag från staten för andratidningen. Det mest kända exemplet på detta är Svenska Dagbladet som får drygt 50 miljoner kronor. Pengarna kommer från reklamskatten som är några procent på vissa medieslag. Dock ej på digitala annonser. Mark Zuckerberg slipper alltså skatten, men inte familjen Bonnier.

Varför berättar jag om denna skatt här i Travel News? Jo, för att reklamskatten är fortfarande kvar – trots att riksdagen fattat beslut om att avskaffa skatten. Det ska ske när det finns utrymme i budgeten och trots att vi har år av sanslös ekonomisk utveckling i landet är skatten kvar. Både socialdemokratiska och moderata finansministrar har prioriterat annorlunda.

Flygskatten och reklamskatten har stora likheter i det att de drabbar svenska företag mer än utländska. Svenska inrikesflyget får betala för alla resor, utländska linjer betalar bara för utresan. Inrikesflyget får dessutom betala moms på skatten, det slipper utländska bolag.  Flygskatten går liksom reklamskatten bara rakt in i statskassan och det finns ingen koppling till grundsyftet. Yttrandefrihet i reklamskattens fall och miljön i flygskattens fall. Ett flygplan som har den senaste bränslesnåla motorn får betala lika mycket skatt som en gammal skrutthög som spyr ut koldioxid.

Reklamskatten och flygskatten är även lika så tillvida att Nisse i Hökarängen tycker att skatterna är okej. Näringarna som drabbas har inte lyckats föra ut budskapet att skatten är orättvis och korkad. Att vara för flygskatten sägs vara bra för våra barnbarn, åtminstone om man ska tro samhällsdebattörer som Jonas Gardell och Greta Thunberg.

Reseindustrin har inte lyckats skapa en lika känd talesperson som kan föra ut det motsatta budskapet. Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström må vara kung i Norrland, men söder om Dalälven vet inte många vem han är. Så vad kokar detta ner till? Jag tror att skatten kommer att avskaffas om flygbranschen gör sitt jobb och förklarar varför skatten ska bort. Får vi en borgerlig regering är saken klar. Sitter Stefan Löfven kvar är avskaffandet mera oklart. Miljöpartiet kommer göra allt för att den ska vara kvar. Följaktligen är det viktigt att hela reseindustrin, inte bara flygbranschen, driver denna fråga våren 2019. Travel News kommer att dra sitt stå till stacken, men vi klarar det inte ensamma.