Annons:

Premium

Analys: Ketchupeffekt av nya flygplan påverkar kapaciteten i Europa

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar SAS senaste kvartalsrapport. 

Idag tisdag kom SAS tredje kvartalsrapport 2019. Den innehåller som alltid både vin och vatten. Det bästa är förstås att SAS gör sina två bästa månader någonsin i juni och juli. Det är intäkt- och passagerarrekord, visserligen bara med några få procent. Men om man tänker på att bolaget var utsatt för tuff pilotstrejk i våras och att den kanske fick kunderna att överväga andra bolag – så skedde det inte. Slutsatsen är att resenärerna inte tittar i backspegeln och har förtroende för varumärket, trots att SAS-piloterna inte känner solidaritet med uppgiften.

Den andra glädjande punkten är att SAS inte tappar på den svenska inrikesmarknaden trots att Swedavia rapporterat minskade siffror för inrikesflyget hela våren. Det innebär att SAS stärker sin marknadsposition. 

Positivt denna gång är också att bränslepriserna är på väg ner och att bolagets lyckats parera den svaga svenska kronan hyfsat. SAS sparpaket rullar som det ska och kundnöjdheten är på väg uppåt. Förra sommarens kaos med många inställda och försenade plan fick ingen repris denna sommar. SAS som under Jan Carlzons storhetstid var affärsmännens flygbolag är under sommarmånaderna år 2019 ett semesterbolag som flyger skandinaver till Medelhavet. Trots en flod av ovana SAS-resenärer med mycket bagage går nöjd kundindex upp till 72, plus tre snäpp. Punktligheten landar på 75, fyra plus.

SAS är på väg mot en enhetsflotta med Airbus-plan och när så sker kommer man att kunna öka effektiviteten ytterligare. Men det lär dröja även om man fick några nya flygplan under perioden och sålde några gamla. 

Vd Rickard Gustafson pratade under sin presentation på sajten om en ketchupeffekt när alla flygbolag i Europa får sina nya beställda flygplan levererade från Boeing och Airbus. Detta i kombination med att olycksplanet Max 800 kommer upp i luften igen kan leda till mycket större kapacitet och ännu tuffare konkurrens bland flygbolagen i Europa. 

Några indikationer på att debatten om flygskam faktiskt påverkar SAS finns ännu inte. Men Gustafson anser att hållbarhetsfrågan är existentiell för flygbranschen. Om inte branschen själv tar fram en trovärdig färdplan mot ett mer hållbart flyg riskerar branschen att utsättas för politiska förslag och tuffa regler. Exakt samma sak som Finnairs nya vd varnade för i gårdagens Svenska Dagbladet.

Rickard Gustafson vill att fler ska få uppleva “the freedom of Aviation.”

Avslutningsvis är det mycket snack om att SAS vd Rickard Gustafson är aktuell för andra toppuppdrag i svenskt näringsliv. Det dementerade han förstås i en intervju med Dagens industri. Men frågan är om Gustafson inte börjar tröttna på SAS som, trots att bolaget klarar sig hyggligt som ett regionalt flygbolag i Norden, får kalla handen av Stockholmsbörsen.