Den största frågan för SAS är förstås: vad händer med Norwegian? SAS vd Rickard Gustafson har tidigare beklagat sig att värsta konkurrenten inte följer samma spelregler som SAS. Det vill säga struntar i vinsten för att nå tillväxt. SAS som är ett moget bolag har en affärsmodell som bygger på att transportera människor till och från Skandinavien. Det är en av Norwegians många affärsmodeller. Precis som på Stockholms hotellmarknad så ökar kapaciteten mer än efterfrågan. Vilket leder till prispress och ännu sämre marginaler. Best case scenario för SAS vore förstås att Norwegian gick under. Då skulle man kunna höja många priser radikalt och gasa på de linjer där det i dag är tuff konkurrens. SAS nya flygplan A321 neo funkar utmärkt över Atlanten, en sträcka där Norwegian idag är mycket framgångsrik.
Den andra stora frågan är vädret. Utan att gå in på siffror erkänner Rickard Gustafson att sommarens bokningar till Medelhavet inte är lika många som tidigare. Förra årets varma sommar gör att många avvaktar med sina semesterplaner och ju mer solen skiner i vår desto senare kommer vi att boka. Vädret i kombination med den svenska kronan gör att leisure kommer att bli en rysare för SAS-ledningen. SAS grundläggande affärsidé är inte leisure utan affärsresor, men under sommarmånaderna förvandlas bolaget till att bli just ett semesterföretag. Det är också inom leisure som bolaget ser störst tillväxtpotential.
En tredjedel av kostnaden för en flygbiljett är soppa. Vad Donald Trump twittrar påverkar oljepriset som efter toppen i höstas nu är på väg ner. Den nästa största förklaringen till det sämre resultatet finns i de 256 miljoner i ökade bränslekostnader. Oljepriset i kombination med värdet på den svenska kronan är de två i särklass viktigaste förklaringarna till att SAS första kvartalet går med över en halv miljard i förlust första kvartalet.
Hur mår SAS-personal? Just nu håller bolaget på att sjösätta ett nytt bonusprogram. Förra sommaren drabbades bolaget av allvarliga förseningar och många inställda plan. En av de förklaringarna var att personalen gjorde en svag insats. Speciellt på de utländska baserna i Irland och Spanien. Kan Rickard Gustafson motivera sin personal att arbeta hårdare kan de, om styrelsens förslag går igenom på årsmötet, få en årliga bonus på 20 000 kronor. Personalen ska enligt Gustafson bli “mer kommersiella”.
NDC är en ny standard som sköter försäljningen av flygbiljetter. Systemet håller nu på att göras om så att flygbolagen ska kunna erbjuda mer än pris på biljetten och tidtabell. Det kan leda till merförsäljning och mer kunskap om vad kunderna faktiskt efterfrågar och vill betala för. Rickard Gustafson kallar dagens system stenålders. NDC skulle kunna leda till att SAS och andra flygbolag tar över kontrollen av försäljningen som idag görs av och genom resebyråer och stora GDS:er. De stora hotelloperatörerna i Norden Scandic och Nordic Choice gör redan detta och erbjuder lägsta pris på sina egna hemsidor. Detta minskar förstås transparens och ger ännu sämre marginaler till resebyråerna. Rickard Gustafson förnekar att man idag vill ta efter hotellens modell, men vad som händer i framtiden vet ingen. Han tycker inte att resebyråerna ska var oroliga.