Förra veckan exploderade en nyhet som vi kommer att få leva med länge. Swedbank har precis som Danske bank hjälpt kriminella ryssar att tvätta pengar och föra in dem i EU. Exakt vad som hänt är svårt att veta efter den första timmen i SVT:s Uppdrag granskning. Men helt klart är att reportrarna som älskar att filma sig själva sitter på listor med namn och summor som vi vanliga bankkunder bara kan drömma om. Exakt vem som gjort vad ska nu utredas av en extern aktör. Det tog Swedbank ett dygn att göra en kovändning. Först sa bankens vd att det inte var något problem alls. Men nu ska alltså det som inte är ett problem utredas.
Problemet är att de svenska storbankerna har en särställning i näringslivet. I goda tider kan de skumma av grädden från mjölken och dra in miljarder. I dåliga tider kommer staten och räcker ut en hjälpande hand eftersom en nordisk storbank inte får gå i konkurs. Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB anses vara systemkritiska, alltså utan dem rasar vårt samhälle ihop som ett korthus. I reseindustrin hade de stora nationella flygbolagen länge samma ställning. Utan flygbolag stannar ekonomin var det underliggande budskapet.
Följaktligen drev staten verksamheten själv. Flyget kontrollerades genom hårda regleringar. Flygbolagen tjänade pengar på marknader som i grunden var monopol. När jag intervjuade Per G Braathen i senaste numret av Travel News berättade han om sin pappa som drev ett litet konkurrerande flygbolag i Norge. Varje gång de lyckats utveckla en framgångsrik linje kom i praktiken statliga SAS in och tog över. Till sist blev Braathens sittande med den sämsta linjen av alla Oslo – Stavanger. Men genom ett mirakel så hittade Norge olja i Nordsjön och linjen gick från att vara den sämsta till att bli världens mest lönsamma. Det räddade Braathens flygbolag den gången. Regeringens i Oslo kunde inte förutse detta mirakel som förvandlade Norge från ett av världens fattigaste länder till ett av de rikaste.
Just nu är den stora snackisen i Travel News universum hur det ska gå för Norwegian? Olyckskorparna kraxar högt och bolaget har drabbats av grym otur på sista tiden. Jag menar hur kan det komma ett bombhot mot ett Norwegian-flygplan från Arlanda till Nice, samtidigt som bolagets vd Björn Kjos berättar om förra årets miljardförluster och behöver fylla upp kassan med tre miljarder. Norwegian genomför sedan några månader ett tufft sparpaket och jag som verkligen uppskattar att resa med Norwegian hoppas att bolaget kan vända till svarta siffror. Eller att en rik köpare uppenbarar sig och flyttar bolaget till säker ekonomisk mark.
En konkurs vore förödande inte bara för bolagets aktieägare. Norwegian är den viktigaste tillväxtmotorn på både Kastrup och Arlanda. Dessa ger i sin tur kraft till Nordens två viktigaste storstadsregioner: Stockholm och Köpenhamn. Travel News har bett Swedavia att ta fram siffror på hur mycket de olika flygbolagen trafikerar landets stora flygplatser, men utan att få något svar. Det sägs vara affärshemligheter. Vi får nöja oss med att Norwegian är näst bäst i klassen på att betala flygskatt. 120 miljoner fick Magdalena Andersson in i flygskatt enligt skatteverkets siffror från april 2018 till årsskiftet.
Vad vill jag säga med detta? Jo, att jag uppfattar de stora flygbolagen i Norden som systemkritiska på samma sätt som bankerna. Den ekonomi som Travel News bevakar skulle må otroligt mycket sämre om en av de stora aktörerna försvann. Nu kanske vän av miljön säger att detta vore bra för miljön, men jag anser att det är tvärtom. Om inte bolagen har råd att utveckla och köpa nya och mer miljövänliga flygplan så kommer det aldrig att hända något med CO2-utsläppen. Följaktligen hoppas jag att regeringen snart presenterar en tydlig politik för hur flyget i Sverige ska växa och tjäna mer pengar. En första smart åtgärd vore att skapa en miljöfond med de miljarder som kommer in på flygskatten. En andra vore att göra om skatten från en passageraravgift till skatt på flygbränsle. En tredje vore att vara tydlig med att flyget är systemkritiskt för landet. Utan en fungerande flygtrafik inom Sverige och med våra grannländer fungerar inte landets ekonomi. Flygskam måste ersättas med flygstolthet.
14 kommentarer