Idag måndag kom nya siffror från Swedavia, men det var ingen nyhet för flygindustrin. Flyget fortsätter att minska i Sverige under årets första månad med tre procent totalt. Inrikestrafiken går ner elva procent och störst är fallet i Göteborg och Malmö. Landvetter och Sturup går ner 20 procent.
I den statliga flygplatsoperatörens statistik är inte de regionala flygplatserna bortom Swedavias tio stora inräknade, men där befarar jag att fallet är än bra mycket större.
Flyget i Sverige minskar av flera anledningar. De kända sen tidigare är flygskatt, flygskam och usel svensk valuta.
Den nya förklaringen är att landets tre stora flygbolag SAS, BRA och Norwegian drar ner sin kapacitet och att deras mål är att trycka upp priserna. Vinnare i detta race mot botten har fram till idag varit SAS.
Norwegian har tidigare haft motsatt roll, de har ökat på kapaciteten och dragit med SAS i racet mot fler stolar och lägre priser, men nu är det motsatt rörelse.
SAS vd Rickard Gustafson har tidigare sagt att han konkurrerar med andra bolag (underförstått Norwegian) på ojämlika villkor. Alltså SAS måste leverera vinst, Norwegian ska leverera tillväxt.
Men nu är det slut med detta.
Norwegian är nu inne på andra året med sitt sparpaket och det verkar på rulla på hyfsat. Men för oss som gillar att resa till ett anständigt pris är det trist.
BRA har ett litet monopol på Bromma, men även där är det mindre flygplan och färre stolar som gäller. BRA har kört igenom ett tufft sparpaket, sparkat en stor del av sin personal. 200 av dem arbetar idag i ett bemaningsföretag i Tyskland. 50 är tillbaka på BRA.
Visionen är en enhetsflotta med Turboprop-maskiner. Detta kommer att stödjas upp med wetlease, alltså att man hyr in plan med full besättning.
Nya sommarlinjer till Medelhavet kan skapa lönsamhet för BRA, men devisen att man är en del av “svensk inrikestrafik” som före chefen Christian Clemens brukade säga tycks övergiven.
Att flyga med tomma stolar är det sista ett flygbolag vill göra. Den trenden försvann på nittiotalet när flyget avreglerades.
Nyligen intervjuade jag Easyjets vd Johan Lundgren. Självfallet undrade jag när hans bolag ska satsa på Norden. Och svaret blev aldrig. Norden bebos av för lite människor för Easyjet. Vi är ett glestbefolkat land med stora avstånd. Samma strategi präglar Ryanair som sakta håller på att släcka ner sin verksamhet på Skavsta.
Även Norwegian har insett Nordens begränsade befolkning och gasar på Gatwick och lägger ner långlinjer till Arlanda.
Man skulle kunna tro att Swedavia är oroliga för sin lönsamhet när flyget minskar, men som tur är har man hittat en ny lönsam verksamhet: fastighetsutveckling. På Arlanda planerar man både för en ny stor konferensanläggning i anslutning till det nyöppnade Comfort-hotellet och ett stort logistikcentrum. Alltså ett stort lager. Flyget transporterar bara några få procent av allt gods som far runt i världen, men värdet av det som transporteras är 35 procent av det totala värdet. Exempelvis 95 procent av allt vaccin.
Det är alltså bara att konstatera att Miljöpartiet har lyckats genomföra “sin” flygpolitik. Snart ska flygskatten höjas och då får flygbolagen ytterligare en anledning att dra ner sin kapacitet. Det ska bli spännande att se hur länge denna utveckling får pågå innan Sveriges riksdag säger ifrån.
Min prognos är tyvärr att inget kommer att hända före nästa val.
9 kommentarer