Igår presenterade SAS sin nya reklamfilm. Budskapet var att det finns ingenting som är skandinaviskt. Glöm att köttbullarna är svenska, gemet norskt och wienerbrödet danskt. Allt det som vi tycker är “vårt” är importerat.
Under många år var jag chefredaktör på reklam- och marknadskommunikation-tidningen Resumé och dessa tongångar var det som gällde på Stureplan i Stockholms mitt. Nationalstaten är onödig. Det viktiga är ett antal destinationer runt om i världen som vi som tjänar bra flyger mellan.
Det bästa vore väl om EU bestämde allt. Möjligen med hjälp av FN.
Det är i detta klimat som reklamfilmen är producerad och den fortsätter att berätta att “We Are Travellers”. Jag håller med om detta budskap från SAS, jag är en del av den globala eliten som anser att nationalstaten är en konstruktion med 150 år på nacken. Denna saga känns lika fräsch som rasbiologi och kolkraftverk. Jag är övertygad om att SAS-reklamfilm har fått tummen upp i fokusgrupper med SAS Eurobonus-kunder. Filmen är lika snygg som smart.
Men nu lever vi ett land där 30 procent av befolkningen är beredda att rösta på Sverigedemokraterna och miljoner svenskar läser sajten Nyheter Idag flera gånger i veckan. Detta är en grupp som skiljer sig radikalt från mina vänner på Stureplan.
Det är ett faktum att även om vi i Sverige är bäst i världen efter Norge på att flyga så har hälften av befolkningen inga planer på att flyga någonstans de närmaste tolv månaderna.
Det är denna grupp som nu ryter tillbaka.
“Vi älskar svenska flaggan, ingen annanstans i världen smakar svenska köttbullar som hemma i Svedala och våra värderingar är bättre än resten av världens. Lägg ner EU och ja, kanske FN också!”
Och vad gör då SAS när denna orkan drar igång. Jo, man drar tillbaka sin reklamfilm. Flygbolaget sitter nu onekligen i en rävsax.
Ska man låta mobben bestämma vilka budskap som skickas ut eller ska man stå upp för att “We Are Travellers”?
Mitt tips är att SAS låter mobben på nätet bestämma. SAS är inte ett företag som trivs på barrikaderna. Att vara modig i debatten är mitt mål, att simma motströms är en krönikörs viktigaste uppgift.
Men SAS har en annan uppgift som är mer central: man ska sälja flygbiljetter.
Att då berätta för “folket” vad som är skandinaviskt är överkurs. Jag är med andra ord övertygad om att nästa reklamfilm från SAS visar en A350 som kör mot solnedgången. Det är ingen slump att 99 procent av all reklam för resor är generiskt tråkig.
Efter denna analys skrev har SAS återpublicerat filmen på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI
5 kommentarer