I dag kom Swedavias ekonomiska analys av vad en nedläggning av Bromma skulle innebära. Svaret blev lägg ner Bromma och bygg ut Arlanda om ett tag. Fakta i målet känner vi alla till. Flygtrafiken har minskat med 80-90 procent under corona och tron att det snabbt ska återvända till det normala är noll. Besöker man i dag de två flygplatserna i huvudstadsområdet är det en sorglig upplevelse. Butikerna är igenbommade och där det före corona myllrade av människor och trängsel är det tyst och öde. Stockholm har idag två spökflygplatser och nu vill alltså statliga Swedavia att man ska lägga ner den minsta. Brommas framtid har debatterats sedan sjuttiotalet och varit nedläggningshotad många gånger. Katten har haft många liv, men frågan är om inte detta är spiken i kistan för den citynära flygplatsen. Exakt hur det gick till när staten bestämde att Sverige skulle ha tio nationella flygplatser och att resten skulle vara kommunala eller privata har jag aldrig riktigt lyckats begripa. Det blev aldrig någon debatt om detta och nu har vi en situation före corona med tre-fyra statliga flygplatser som tjänar pengar och betalar de sex andra som blöder. Runt om i landet finns tjugo kommunala flygplatser som redan före corona gick med förlust. Nu under corona har vi en situation som innebär att samtliga aktörer inom flyget riskerar konkurs. Värst är det för de små flygplatserna och de mindre flygbolagen. Swedavia hade före corona en gynnsam situation, dels tjänade man pengar på flygtrafiken, men man hade också som fastighetsägare sålt och utvecklat mark runt sin flygplatser. I första hand till hotell och logistikcenter. Att Swedavia nu väljer att koncentrera sig till Arlanda är logiskt utifrån att bolagets uppgift är att hälla in pengar i statsapparaten. Att vara en del av vår infrastruktur är det andra uppdraget som alltid kommer i andra hand. De som älskar Bromma är främst människor som bor söder om Stockholm, men arbetar i huvudstaden. Exempelvis ett stort antal riksdagsmän som veckopendlar in i början av veckan och åker hem på fredagar. För denna grupp betyder en nedläggning av Bromma minst en timme till i resväg. Men för regeringen Löfven är beskedet mumma. Att statens bolag inte klarar av kostnaden för Bromma gör beslutet att lägga ner enkelt. Att miljöpartiet får en fjäder i hatten alldeles gratis är förstås lysande för samarbetet.
Tyvärr tror jag att detta är dödsstöten för BRA flyg. Deras möjlighet att konkurrera på Arlanda är mycket begränsade. BRA:s USP har alltid varit Bromma. Det faktum att man kan landa på Bromma och sitta i en taxi efter bara några minuter är magiskt om man har bråttom. Alla vet att detta är omöjligt på Arlanda. Arlanda är för att använda före detta BRA-chefen Christian Clemens ord en lång felbyggd tarm. Dessutom har man till 2050 världens dyraste tågförbindelse in till city. Dagens beslut är ett sorgligt beslut för svensk inrikesflyg, men även för det kommande elflyget vars hela existens kommer att bygga på citynära flygplatser.
9 kommentarer