Nu måste regeringen bestämma sig. Ska vi ha en reseindustri i Sverige efter corona eller inte.
I måndags kom beslutet att det blir upphandlad trafikplikt för flyget från Norrland och Gotland. Resten av Sverige får åka tåg eller i eget fordon. Jag gissar att de 105 miljonerna kommer att landa hos statens favoritflygbolag SAS. Eftersom man enligt Trafikverket har möjlighet att slinga trafiken, alltså mellanlanda på många platser i Norrland, kan SAS större maskiner vara relevanta. De få passagerarna ombord ska inte sitta för tätt.
Men ska Sverige ha en inhemsk reseindustri värd namnet så behövs konkurrens i luften. Flera bolag på samma linjer innebär mer kapacitet och pressade biljettpriser. Om bara SAS överlever i Norden så kan de sätta biljettpriser som på åttiotalet. Då var SAS, när det gick som bäst, en sedelpress för staten.
Men i praktiken var det mycket svårt att ha huvudkontoret på vischan och ha en stor del av sin försäljning i huvudstaden. Idag är det ännu mycket svårare. Det är ingen slump att ytterst få börsbolag i Sverige har huvudkontor bortom landets tre stora städer.
Ska hela landet leva måste det finnas flera flygbolag och tuff konkurrens mellan dem. Det finns en gräns för hur länge och hur ofta en företagare ute i landet orkar sitta i sin bil eller åka tåg för att nå sin marknad. När den gränsen är nådd lägger man ner eller flyttar till Stockholm. Jag tror att många möten som idag är interna exempelvis olika utbildningar av personal kommer att bli digitala i krisen spår, men försäljning i större skala bygger på att människor träffas och kommer överens.
BRA flyg har länge kämpat med gamla maskiner och gjort en heroisk insats för att orter som Halmstad, Ängelholm, Östersund och Kristianstad ska ha möjlighet att komma till storstaden. Det vore katastrof om BRA flyg inte klarar av sin rekonstruktion.
Låt oss tala klarspråk vart utvecklingen är på väg.
Efter corona kommer flygbiljetter inom landet att bli dubbelt så dyra. På de sträckor där tåg och flyg konkurrerar kommer även tågpriserna att öka i pris med minst 25 procent. Troligen mer.
Biltrafiken på våra stora motorvägar kommer att öka, det kommer att “löna sig” att ta bilen.
Många orter som som före krisen hade flyglinjer till Stockholm kommer att tappa detta. Att bo ute i landet och arbeta på distans i huvudstadsregionen kommer att vara omöjligt. Jag tror att knappt hälften av de regionala flygplatserna kommer att läggas ner om staten inte tar över. Vi behöver en finsk eller norsk modell där staten är ansvarig för alla inrikesflygplatser. En nedläggning av mindre flygplatser kommer förstås att slå hårt mot de hotell och turistanläggningar som ligger bortom storstadsregionerna. Även om de överlever de närmaste corona-månaderna kommer de inom några år tvingas att lägga ner.
Vi kommer att se en ökad inflyttning till storstadsregionerna eftersom det är här det finns arbete och möjlighet till försörjning. Det kommer att leda till ökad trångboddhet eftersom bostadsbyggandet kommer att stå still de närmaste åren.
Det finns fortfarande möjlighet för regeringen och riksdag att stoppa denna utveckling men då krävs radikala åtgärder nu.
Att säkerställa mångfald i det svenska inrikesflyget är ruta 1A.
11 kommentarer