Flygets framtid i Sverige är ett intrikat pussel. I Dagens Industri får vi en inblick i detta när tidningens reporter får sitta med när Connect Sweden har möte på på Investors huvudkontor på Arsenalsgatan i Stockholms ekonomiska hjärta. Ordförande i lobbygruppen är Jacob Wallenberg, en storägare i SAS med 17 år som vice ordförande i flygbolaget. Hans förslag är att lägga ner Bromma och ersätta en tvärgående landningsbana på Arlanda för att bygga en ny parallell. Detta skulle öka kapaciteten och på sikt innebära att 40 miljoner människor kan flyga via Arlanda. Om detta inte sker kommer Kastrup att stärka sin roll som Nordens största och viktigaste flygplats.
En nedläggning av Bromma, helst före avtalet med Stockholms stad går ut 2038, skulle förstås vara mumma för SAS. Värsta och i princip enda konkurrenten när det gäller inrikestrafik är BRA. Försvinner Bromma är det svårt att se att BRA ska kunna överleva. Vem vill åka med bolagets långsamma turbopropmotor när SAS och Norwegians jetmotorer flyger snabbare och erbjuder bättre komfort i kabinen?
Med i rådet sitter även Henry Sténson. Han har ett förflutet på Ericsson och Volvo, men representerar nu Braathen, BRA:s huvudägare. Tidigare hade Braathen ingen delegat i gruppen vilket gjorde BRA:s före detta vd Christian Clemens upprörd. Han värnade Bromma och anser att Arlanda är felbyggd från början.
Under en period var många i lobbygruppen en del i regeringens Arlandaråd som fick i uppdrag att utreda Arlandas framtid. Resultatet av detta arbete skulle presenteras efter valet 2018, men fick vänta tills 73-uppgörelsen blev klar. Infrastrukturminister Tomas Eneroth lovade att presentera en plan i våras, men stoppades av miljöminister Isabella Lövin.
Sedan dess har inget hänt.
Connect Sweden vädjar nu till statsminister Stefan Löfven att ta sig an frågan och hoppas att han ska vrida om armen på sin vice statsminister och miljöminister.
Det är svårt att se ett förslag om flygets framtid som bara handlar om Arlanda och Bromma. De kommunala flygplatserna runt om i landet går på knäna när inrikesflyget tappar tvåsiffriga tal. Och att Miljöpartiet skulle godkänna en rejäl utbyggnad av flyget utan att få ett höghastighetståg på köpet känns inte troligt. Bilden kompliceras av att Moderaterna just nu är emot ett höghastighetståg. Man har velat fram och tillbaka i frågan.
Det gör inte Sverigedemokraterna. Så här skriver SD:s Patrik Jönsson, riksdagsledamot i trafikutskottet till Travel News:
“SD är kritiskt till att lägga 200-300 miljarder på en satsning kring höghastighetståg i ett läge där dagens järnvägsinfrastruktur är extremt sliten. Runt 90 procent av de resor som företas med spårbundna fordon är lokala eller regionala. Fokus måste ligga på att först rusta upp den befintliga infrastrukturen, bygga fler dubbelspår och mötesplatser. Utan mycket stora insatser får vi aldrig bukt med dagens förseningar och inställda tåg.”
Sverigedemokraterna har inget emot en utbyggnad av Arlanda, SD är Sveriges i särklass mest flygvänliga parti. Men att regeringen ska släppa in SD i förhandlingsvärmen när det kommer till infrastrukturen när SD inte fick vara med och utreda gängvåld är osannolikt. En lösning är förstås att man kommer fram till en stor kompromiss i trafikutskottet. Men att detta skulle ske i tysthet utan mediala öron är otänkbart.
Jacob Wallenberg bör följaktligen inte bara vädja till statsminister Stefan Löfven. Även moderatledaren Ulf Kristersson har förmågan att lösa upp denna knut. En lösning innan årets slut känns med stöd av ovan uteslutet.