Vi börjar med lite fakta. Det finns idag 200 skidanläggningar i Sverige. I dessa trängs 835 liftar och det finns ungefär 1620 backar att åka i. Ungefär två miljoner svenskar åker utför. Trots detta stora intresse är de flesta bedömare överens om att det faktiska behovet av anläggningar i Sverige är runt 50. En stor majoritet av anläggningarna dras med för höga kostnader och för få gäster. De byggdes på sjuttiotalet i en era av Ingemar Stenmark och kommunal friluftsverksamhet.
Idag är utförsåkning i Sverige ett sätt för barnfamiljer i storstadsregionerna att motionera och “göra något kul tillsammans”. Helst vill man göra detta så nära där man bor som möjligt. Och som vi alla vet bor de flesta människor i Mälardalen, västra Götaland och Skåne där det finns lite snö och ännu färre berg.
Det ställer höga krav på de anläggningar som vill nå många kunder. Logistiken måste vara hundra procent med ski in, ski out, allt en barnfamilj behöver för att överleva i fyra dagar tillsammans levererat till dörren och aktiviteter de dagar och kvällar man inte kan åka skidor på grund av väder och ork.
Förr var affärsmodellen att sälja liftkort. Med pengarna från den första liften byggde man en ny lift. Men den idén krossade Skistar när de istället började sälja tomter. Att jämföra med en tv-kanal, de gör program för att kunna sälja reklam. Enligt denna nya affärsmodell bygger en anläggning som den i dag nyöppnade Idre Himmelfjäll liftar för 250 miljoner för att kunna sälja tomter à en miljon. Sen ska det byggas ett hus för 25 000 kronor kvadratmetern.
I dagsläget har Idre Himmelfjäll sålt omkring 200 tomter till kunder i Mälardalen. I närtid har man ytterligare 750 tomter att sälja och gör man detta kommer Idre Himmelfjäll att bli en god affär för investerarna i Nibes och H&Ms ägarkrets. Drömmen är att sälja 2000 tomter på sikt och helst vill man även ha ett lyxigt hotell på området. Tänk Copperhill i Åre eller Radisson Blu i Trysil.
Att åka bil eller buss från Stockholm till norra Dalarna tar minst sex timmar. Det är på gränsen för vad många barnfamiljer i Sverige klarar av. På söndag öppnar Scandinavian Mountain Airport, alltså den nya flygplatsen som ligger mellan Sälen och Trysil. De första flighterna in med BRA flyg är fullbokade. De finns röster som tycker att man istället borde ha byggt ut den befintliga flygplatsen i Idre. Idag har man stängt för reguljär trafik, men när tidigare nämnda ägarfamiljer kommer i sina privatflygplan funkar det fint att landa.
Bakom satsningen på Scandinavian Mountain Airport finns Skistar och bröderna Paulsson i Skåne. De driver redan en privat flygplats mellan Ängelholm och Båstad och får nu ytterligare en. Det är en imponerande satsning och ett rejält lyft för reseindustrin i Dalarna. Räknar man in driftskostnaderna för de första åren kommer flygplatsen att kosta ägarna minst en miljard. Detta trots ett bidrag från staten på 250 miljoner kronor. Här tror jag att det blir svårt att räkna hem affären, men om Skistars aktiekurs fortsätter att utvecklas positivt lär det inte bli några problem för ägarna. Redan nu måste alla Skistars kunder i regionen betala en liten avgift till flygplatsen.
De tre anläggningarna i Idre är inte med och betalar och enligt uppgift är vägen mellan den nya flygplatsen och Idre för dålig och kurvig för det ska bli stor trafik. Resvägen är drygt två timmar. Att jämföra med transfertider till Skistars anläggningar på mellan 10 och 40 minuter. Vad är då prognosen för svensk utförs åkning? Jo, det är den samma som för allsvenskan. Ett litet antal aktörer drar ifrån det stora fältet och lockar både gäster och investerare. De mindre aktörerna som ligger långt från de stora allfartsvägarna kommer en efter en att slås ut och tvingas lägga ner. Myten att hela Sverige ska leva är tyvärr bara en myt. Det gäller inte Dalarna. Redan nu är man bäst i Sverige på leisure-turism och med en ny flygplats och en ny skidanläggning finns det fortsatt hopp om en god utveckling. Men de anläggningar som inte lever upp till dagens krav borde avvecklas.
2 kommentarer