Annons:

Premium

Analys: Därför går flyget i Europa som på räls

De europeiska flygbolagen går från klarhet till klarhet i år och talet om en ekonomisk avmattning verkar bara vara ett minne blott, skriver Edward Russell på Skift i en analys. Framgångsreceptet heter något lägre kapacitet och högre biljettpriser. Men affärsresandet är fortsatt på en betydligt lägre nivå än 2019. Leisure blir än viktigare för de stora flygbolagens vinster.

”Människor fortsätter att vara villiga att betala mer för resor både inom Europa och på internationella långdistanslinjer”

Ingenting verkar kunna bromsa Lufthansa-koncernen. Robust efterfrågan på resor, särskilt för dess premiumerbjudanden, ledde till rekordvinster under andra kvartalet och har höjt utsikterna för resten av året.

”Efterfrågan är fortfarande utomordentligt stark”, sade koncernchef Carsten Spohr under ett vinstsamtal för juni kvartalet torsdag. Detta ligger bakom prognosen om en ökning av intäkten per passagerarmil, eller enhetsintäkten, med cirka 25 procent under det tredje kvartalet. De största ökningarna sker till Asien, där många länder började öppnas först i slutet av förra året, och över Atlanten till Nord- och Sydamerika.

”Lufthansa Group planerar nu att bara flyga 85 procent av sin kapacitet för 2019 under 2023”

Behovet av flygresor ser dock helt annorlunda ut än den gjorde för fyra år sedan:

Efterfrågan på fritidsresor fortsätter att dominera, särskilt från de premiumresenärer som har blivit en kraft i den globala flygindustrin under hela Covid-återhämtningen.

Affärsresor har, liksom hos de flesta internationella flygbolag, nått en platå med passagerarvolymer som är ungefär 60 procent av 2019 års nivåer. Spohr beskrev dock utsikterna för hösten som ”alltmer positiva”. Lufthansa tvivlar på att den inhemska tyska efterfrågan på affärsresor någonsin kommer att återhämta sig helt.

Detta är i stort sett trenden i Europa där återhämtningen ligger sex månader eller så efter USA. Efterfrågan på resor är fortsatt robust och avkastningen, en grov approximation för flygpriser, fortsätter att stiga kraftigt. Detta var fallet för Air France-KLM, International Airlines Group – ägare av British Airways och Iberia – och Ryanair, som alla redan har rapporterat resultatet för andra kvartalet. Människor fortsätter att vara villiga att betala mer för resor både inom Europa och på internationella långdistanslinjer.

Detta till skillnad från i USA där inrikesmarknaden ökade kraftigt förra året. Detta har lett till att de flesta inrikesinriktade flygbolagen har minskat sin yield trots att det råder bred enighet om att efterfrågan på resor är fortsatt stark. American Airlines, Delta Air Lines och United Airlines har till stor del gått emot denna trend på grund av sina stora internationella nätverk där yielden fortsätter att stiga.

Lufthansa Group rapporterade ett rekordhögt justerat rörelseresultat på 1,2 miljarder USD (1,1 miljarder euro) under det andra kvartalet. Det motsvarar en justerad rörelsemarginal på nästan 11 procent för perioden. Intäkterna ökade med 17 procent från förra året till 10,3 miljarder dollar. Och avkastningen ökade med ett kvartal från 2019 års nivåer på nästan 18 procent mindre kapacitet.

Gruppen inkluderar dess namngivna flygbolag Lufthansa plus Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings och Swiss International Air Lines. Inom gruppen var Swiss den starkaste prestandan under andra kvartalet och genererade en rörelsemarginal på nästan 18 procent.

Här är tre takeaways från Lufthansas vinstsamtal för andra kvartalet.

1. Personal och andra frågor begränsar tidtabellerna

Flygplatsbemanning, begränsningar i flygtrafikledningen, brist på reservdelar och förseningar av nya flygplan kom alla på bekostnad av tillväxten under andra kvartalet, säger Spohr. Lägre kapacitetstillväxt och produktivitet innebar högre enhetskostnader – ett mått som mäter hur mycket det kostar ett flygbolag att transportera en passagerare – för perioden och sannolikt året.

Både Spohr och koncernens finansdirektör Remco Steenbergen sa att höjningarna är motiverade med tanke på de operativa förbättringarna; 70 procent av koncernens flygningar avgick i tid under första halvåret, en förbättring med 4 procentenheter från förra årets kaos.

Lägre tillväxt i kombination med stark efterfrågan på resor innebär också att det är lättare att fortsätta de tvåsiffriga avkastningsvinster som investerare vill se. Lufthansa Group planerar nu att bara flyga 85 procent av sin kapacitet för 2019 under 2023, den låga delen av sin tidigare helårsguidning.

2. Lufthansas nya premiumprodukt är försenad

Resenärer kommer att få vänta lite längre på att få testa Lufthansas nya premiumerbjudande Allegris. Det första planet som stöder produkten, en Boeing 787-9, kommer nu i början av 2024 på grund av leveransförseningar hos Boeing, säger Spohr. Det förväntades tidigare i höst.

Allegris är en investering på 2,7 miljarder USD som innebär att alla bolagets tvåaxliga flygplan som flyger långdistanslinjer kommer att utrustas med de nya produkterna First, Business och Premium Economy under de kommande åren. Investeringen sammanfaller väl med, men är inte nödvändigtvis driven av, ökningen av fritidsresor i premiumsegmentet som bidrar till att öka avkastningen.

3. Lufthansa vill vara ett flygbolag, inte en flygkoncern

Diversifiering är fördömt, så att säga. Lufthansagruppen avyttrar aktivt sina icke-flygtillgångar och fokuserar på sin kärnverksamhet, flygbolagen. Nyligen sålde man bland annat sin kreditkortsverksamhet till svenska SEB.