Samarbetet mellan två av de största digitala aktörerna i reseindustrin sker just nu i Tyskland, Italien, Spanien, Irland, Österrike, Belgien, Holland, Frankrike och Storbritannien.
Booking gör detta av två anledningar. Den viktigaste är förstås att man vill hålla Google borta från reseindustrin. Booking är idag en av Googles i särklass största annonsörer. Men Google har samtidigt börjat sälja hotellbäddar direkt till sina kunder och då rundar man Booking och andra aktörer. Booking vill förstås bli stället på nätet där du köper alla delar av din nästa resa. Samma strävan har förstås Google som tjänar mer pengar på att slussa kunderna direkt till slutleverantören än via förmedlare som Booking och ja Etraveli.
Den andra anledningen till att Booking gör detta är data. Genom att först sälja flygbiljetter och därefter ett hotellrum till sina kunder kan man få fram mycket bättre data. Att skicka ut hotellerbjudande till kunder som redan bokat sina flygbiljetter ger förstås mycket bättre träff än att bara haka på Google-sökningar.
Det är bara en tidsfråga innan Booking kommer att sälja flygbiljetter i Norden och resten av världen.
Den intressanta frågan är förstås när Airbnb börjar göra samma sak. Och hur Google ska kontra. Booking har trots allt en fördel i det att många hotell har lovat lägsta pris via Booking.