Annons:

Premium

Analys: Därför är det kris på TUI

Det är inte kul att jobba på TUI i dagarna. När den svenska reslusten stiger i höjden totalhavererar TUI:s planering. Aldrig har ett reseföretag samlat så mycket badwill utan att först gå i konkurs. Av: Leif Holmkvist.

Det har väl inte varit särskilt muntert i resebranschen sen februari i fjol. Men nu skulle det roliga börja. Kunderna har sparade coronapengar och en uppdämd reslust. Korta bokningar skulle kunna kickstarta vintersäsongen och resebolagen kunde börja kämpa sig ur förlustträsket.

Branschbjässen TUI har ett fantastiskt utbud av spännande vinterresmål. På Arlanda och Landvetter borde köerna ringla långa av leende förväntansfulla TUI-kunder som äntligen kommer i väg till solen.

Och vad ser vi?

På sajter som Trustpilot eller på TUI:s egen Facebooksida ryter ledsna, sura, störtförbannade kunder: ”Aldrig mer TUI!”

De har all rätt att vara besvikna. Tänk dig själv att du lovat barnen en veckas bad på Kanarieöarna på höstlovet, när både du och maken tagit ut semester. Om du då ser att TUI flyttat fram resan en vecka, när ungarna har viktiga prov i skolan och chefen på jobbet kräver din närvaro.

Hur benägen är du att boka om med samma bolag och kanske få en liten rabatt som plåster på såren efter en timma i telefonkö till kundtjänsten?

Min egen erfarenhet av TUI är att den tyska resejätten är pålitlig som nyservad Audi. Men nu har något gått fruktansvärt fel.

För oss som följer TUI-kraschen via medierna verkar hela flygplaneringen har rasat som dominobrickor med Thailands covid-restriktioner som utlösande faktor. Men Thailands hårda restriktioner är ju ingen nyhet, landet tillhör de länder som har de tuffaste reglerna. Ambassadens hemsida upplyser ju om att även fullvaccinerade måste sitta sju dagar i karantän på ett av myndigheterna godkänt hotell.

Thailand är ett populärt resmål under vintersäsongen, men ändå bara en liten del av TUI:s stora utbud.

Jag förstår att reseplanering av ett stort linjenät är avancerad logistik, men jag begriper inte hur Thailand kunnat utlösa en tsunami av om- eller avbokningar på Kanarieöarna.

Det saknas inte lediga flygplan på backen, det finns gott om wetleasebolag som kan täcka upp för inställda flighter med besättning

och allt.

Framför allt förstår jag inte TUI:s kommunikation. TUI:s pressavdelning lägger sig platt, erkänner allt, men förklarar inget:

– Vi kan behöva ändra vart man kan flyga och när man kan flyga. Det kan röra tiotusentals kunder, säger en av dem till DN. Restriktionerna i Thailand är inte tillräckligt borttagna.

På frågan om varför kunderna inte når kundtjänsten, blir svaret:

– Det är inte bara TUI, utan hela branschen blöder i pandemin. Vi hade behövt dubbel bemanning i vår kundtjänst nu för att pussla i flygtrafiken.

Säkert. Men varför skulle inte ett av Europas största resebolag kunna fixa det?

Leif Holmkvist