”SAS har länge varit ett heligt bolag i Skandinavien. Det har tyvärr både ledningen och piloterna uppfattat som att det gäller dem. Men det finns inga heliga saker mer än i människors drömmar.”
Fackförbundet Svensk Pilotförenings huvudsakliga argument för beslutet är att SAS inte har återanställt de piloter som sades upp under pandemin. I stället har bolaget anställt ”nya piloter i bemanningsbolag och i kreativa företagskonstruktioner”.
– Vi har fått mycket pengar från skattebetalarna. Jag tycker att det är skamfullt, att det här är sättet som piloterna väljer att återbetala den generositet och det tålamod som alla länder visat bolaget, sade den mycket upprörda SAS-vd:n Anko van der Werff när han mötte pressen efter att förhandlingarna avbrutits under måndagen. Han konstaterade att strejken är ”mycket dåliga nyheter för SAS”.
– Hur i hela fridens namn ska en strejk under den mest hektiska veckan på 2,5 år hjälpa oss att hitta investerare, svarade Anko van der Werff på en fråga om bolaget kommer klara sig ur situationen.
Viggo Cavling, chefredaktör för Travel News, en oberoende affärstidning om reseindustrin tycker följande bolaget och facket kommunikationsstrategi:
– Facket har inte kommit fram med sitt budskap att detta handlar om den svenska modellen. De har krossats av SAS budskap att bolaget kommer att gå i konkurs. Konflikten är som en storm i Riddarhuset. Två grupper som har det för bra inser att marken under deras fötter håller på att försvinna. Då är det svårt att tänka rationellt.
Chefredaktören anser att båda sidorna av konflikten missbedömt sina utgångspositioner och konsekvenserna av en strejk:
– SAS har länge varit ett heligt bolag i Skandinavien. Det har tyvärr både ledningen och piloterna uppfattat som att det gäller dem. Men det finns inga heliga saker mer än i människors drömmar.
Viggo Cavling spår att strejken kommer få ödesdigra konsekvenser för det anrika svenska flygbolaget.
– Detta kommer att sluta med att SAS går i konkurs eller rekonstruktion. De lojala kunderna står med rumpan bar och vifta med sina värdelösa guldkort. Ankos insats på pressträffen utanför Svenskt näringslivs hus i Stockholm var unikt. Det är sällan vi ser en företagsledare på denna nivå som är arg på gränsen till panik. Att han ska kunna möta piloterna och flyga vidare ser jag som osannolikt. Hans jobb är att hitta nya investerare och så rasar korthuset bakom honom.