Annons:

Analys: All världens elände har slagit hårt mot Finnair

Finnair söker en ny överlevnadsstrategi sedan det mesta gått bolaget emot. Men det finns faktorer som talar för att det europeiska flygets sege lillebror klarar sig. Av: Leif Holmkvist.

“Finnairs vd Topi Manner förutser nu en storförlust för tredje året i rad”

Två veckor innan Putins stridsvagnar rullade över gränsen till Ukraina rullade Finnair ut ett nytt och lyxigare koncept i sina A330 och A350. Mer utrymme för långbenta nordbor, Marimekkotyg under baken, mat på Ittalaporslin och en business class med liggstolar och 18-tums skärmar.

Det var rätt tänkt efter en bra höst med ökad betalvilja hos resenärerna, trots att omikron då härjade i sista covidrycket, men helt fel tajmat. Turen har inte varit på flygets sida de senaste åren, men extra illa har världens elände slagit mot Finnair:

# Pandemin drabbade alla, men slog extra hårt mot bolag som satsat på Asien, där extra drakoniska och långdragna stängningar infördes. Finnair hade 2019 hälften av sin trafikvolym på Asien, i dag ungefär en fjärdedel.

# Oljepriset började skjuta i höjden redan före Ukrainakriget, men sedan dess har priset på flygbränsle nästan fördubblats. Drabbar alla, men eurons försvagning mot dollarn slår mot finländarna. Mer än hela kvartalsförlusten i Q2 kan hänföras till ökade bränslekostnader.

# Kriget i Ukraina stängde Rysslands luftrum. Drabbar många, men extra illa för Finland som ligger där det alltid legat och hade fördel i att snedda över tajgan till Asien. Finnair bedömer att stängningen blir långvarig och söker nya vägar och samarbete i sydost.

“Under första halvåret i år blev förlusten kring 2,5 miljarder kronor vid en omsättning kring 10 miljarder”

# Lågkonjunkturen väntas i minst ett, troligen två år, gå hårt åt flygbranschen. Affärsresenärer som skulle hjälpa både SAS och Finnair att tjäna pengar igen stannar hemma och övriga resenärer prioriterar nog elräkningen framför en helg i Barcelona.

Som om det inte vore illa nog fick Finland en fantastiskt varm och vacker sommar, vilket minskade charterresandet, samtidigt som bastuvärme på Cypern och i Portugal höll många finländare hemma.

Finnairs vd Topi Manner förutser nu en storförlust för tredje året i rad. I fjol gick bolaget fem miljarder kronor back. Under första halvåret i år blev förlusten kring 2,5 miljarder kronor vid en omsättning kring 10 miljarder.

Det är siffror som skulle kunna få vilken CFO som helst att börja leta jobb som revisor på närmsta statliga verk. Men finländarna sitter sällan på händerna, utan agerade snabbt under pandemin. De startade USA-destinationer från Arlanda i stället för till Kina, Korea och Japan, wetleasade ut fyra plan till British Airways och såg till att majoritetsägaren, finska staten med 55,9 procent, sköt till kreditgarantier på fyra miljarder kronor.

I motsats till SAS har Finnair utmärkta relationer till sin huvudägare, Prime Ministers Office, som sitter på aktierna och tålmodigt sett värdet halveras på mindre än ett år. Trots det är Finnairs börsvärde i dag cirka sex miljarder kronor, medan SAS halkat under fyra miljarder.

Nu försöker Topi Manner bygga om Finnair utifrån insikten om att Ryssland kommer att vara stängt mycket länge. Ett steg var det utökade samarbetet med Qatar Airways, de ingår båda redan i nätverket Oneworld, med dagliga flygningar till Doha från Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. Påpassligt nog med start i november då fotbolls-VM spelas i Qatar. Omläggningen leder till att Finnair glesar ut direkttrafiken till USA från bland annat Arlanda.

“Finnair försöker göra vad Norwegian redan gjort och SAS försöker med Chapter 11, men utan att begära formell rekonstruktion”

Men att vara matarbolag till Qatar är inget Finnair kan leva på. Därför har Topi Manner lanserat en ny strategi där tyngdpunkten i trafiknätet viktas om från Ostasien mot Mellanöstern, Europa och Afrika.

Finnair ska också reducera flygplansflottan och intensifiera samarbetet inom Oneworld. Målet är att sänka kostnaderna med 15 procent räknat från 2019 års nivå.

I förrgår sade Topi Manner att han ska ta upp diskussion med alla intressenter, inklusive personalen om kostnadssänkningar. Där ingår outsourcing av kabinpersonal och omförhandling av kontrakt med leverantörer.

Finnair försöker göra vad Norwegian redan gjort och SAS försöker med Chapter 11, men utan att begära formell rekonstruktion. Det som talar för att finländarna kan lyckas är en stark statlig ägare, starkt varumärke, lojal och tålig personal och en handlingskraftig ledning.

Leif Holmkvist

Kommentarer är stängda.