Annons:

Premium

Analys: Detur är det sista reseindustrin behöver

När resebranschen som bäst behöver allmänhetens stöd gör Detur sitt bästa för att rasera förtroendet med lögner, mörkläggning, problem för kunder och leverantörer, inställda resor hela säsongen och allmän otillgänglighet. Av: Leif Holmkvist.

Deturs fyra nordiska försäljningsbolag har resegarantier hos Kammarkollegiet på totalt 89,6 miljoner kronor, varav 34,4 miljoner är tidsbegränsade säkerheter. Mycket tyder på att de kommer att behövas under det som Detur kallar ”omtag”

Haluk Semiz och Engin Gülmez heter herrarna som ansvarar för, helt fel ord förresten, missköter den koncern där Detur ingår. Styrelseledamoten Yigit Tezel hoppade klokt nog av för en vecka sedan.

De senaste orena och röriga boksluten avser år 2020, då bolagen förlorade pengar i stor skala. Detur Sweden AB gick från 2019 års 168 miljoner i omsättning till 4 miljoner och gjorde en förlust på 6 miljoner. Bolaget såldes då till Nordco Tours AB som är dotterbolag till Haluk Semiz ägarbolag Reslan Invest AB. Nordco tillfördes 63,5 miljoner kronor i aktieägartillskott, ”genom kvittning”, oklart hur och mot vad, varefter pengar bokades vidare i de förlustbringande verksamhetsbolagen i Norden.

Trots pågående pandemi och svajiga finanser talar Haluk Semiz i förvaltningsberättelsen om avsikten att skapa ”en global aktör” genom att hans ”unga och dynamiska team” skapar ”värde och tillfredsställelse för sina kunder”.

”Utelåsta från sina rum där pass och tillhörigheter ligger om de inte betalar rummet, som de redan betalat Detur för, en gång till.”

Hur tillfredsställda Deturs kunder i Turkiet är i dag har vi kunnat läsa i kvällspressen. Utelåsta från sina rum där pass och tillhörigheter ligger om de inte betalar rummet, som de redan betalat Detur för, en gång till. Många resebolag betalar sina hotell först i efterhand. Hotellägarna misstror på goda grunder Detur och kräver då de stackars kunderna som heller inte vet om de kommer hem. Om Detur betalat det turkiska flygbolaget Pegasus i förskott är oklart, liksom om kontrakten ligger i de svenska företagen eller i turkiska agentbolag.

Travel News har inte kunnat få svar på alla frågor av Deturs ägare och ledning, som verkar hålla sig undan. Men så här förklarar de haveriet på bolagets hemsida:

”De senaste åren har inneburit utmaningar utöver de vanliga för rese-, transport- och turism branschen med först en pandemi som stoppade allt resande och sedan en återstart som inte har varit problemfri. Att det nu dessutom pågår ett krig i Europa som påverkar ekonomi med inflation och svagare valuta, gör att resenärsunderlaget sviktar samtidigt som kostnader för flygbränsle ökar kraftigt. Detta har lett till att det finns behov av en omstart för att säkerställa ett hälsosamt företag.

Detur har därför beslutat för att göra ett omtag av sin verksamhet och kommer därför att genomföra en omorganisation med nytt kapital som tillförs företaget. Då detta innebär förändringar i organisationen och i organisationens processer, så kommer charter verksamheten att tillfälligt pausas under en period. Återstoden av säsongen 2022 kommer ställas in.

De resenärer som drabbas av inställda avgångar kommer att kontaktas av Detur kund support i turordning utifrån närmaste avresedatum först.”

Deturs fyra nordiska försäljningsbolag har resegarantier hos Kammarkollegiet på totalt 89,6 miljoner kronor, varav 34,4 miljoner är tidsbegränsade säkerheter. Mycket tyder på att de kommer att behövas under det som Detur kalla ”omtag”.

Omstart, omtag, omorganisation…det är många om kring Detur.

D e tur att man valt någon av konkurrenterna för höstsemestern.

./.