Annons:

Premium

Ålderdomliga prismodeller bromsar flygets återhämtning

Flygbolagen är blinda för vad som styr passagerarnas beteende. Det är ett stort hinder i flygbranschens återhämtning, menar nyhetsbyrån Bloomberg i en analys av branschen. Text: Janne Sundling

Du går in på någon av flygets handelsplatser, flygresesajterna eller bolagens egna sajter för att hitta en resa. Genom att vara ute i god tid och mixtra med avresetid eller -dag kan du få fram den optimala resan – för både dig och flygbolagen. Tror de och tror vi. Men efter två år med coronapandemin fungerar de egentligen ganska dåligt, menar Bloomberg.

Två år med pandemi har lett till närmast ofattbart låg lönsamhet för flygbolagen och det kommer att ta många år innan de når en nivå där inte den röda lampan lyser för investerare och banker. Utmaningen finns i att att hitta lönsamhet snabbare än någonsin förr i flygets historia.

Pandemin har samtidigt gjort att flygindustrins traditionella verktyg för prissättning satts ur spel. De byggde på en analys av trafiken föregående år, uppdaterat med analyser av trafiken i närtid. Men en sådan analys är närmast meningslös i dag, och närmast jämförbara period ligger nära tre år tillbaka i tiden. Och det finns inga garantier för att resebeteendet 2019 har något gemensamt med det 2022 eller åren framöver.

– De flyger blint om de förlitar sig på gamla data, säger Oliver Ranson, tidigare chef på Qatar Airways som numera är konsult i flygbolagens prissättning till Bloomberg.

Ett exempel är att priserna traditionellt blir högre ju närmare avresedatum bokningen görs eftersom bara de mest nödvändiga resorna bokas så sent. Men det kan vara tvärtom i dag när gränsrestriktioner eller inställda flyg gör att färre vill utsätta sig för att boka månader i förväg. 

Det här ger lågprisflyget ett försteg, med enkla resor från punkt A till punkt B och en långsiktighet i att fylla varje säte är deras system mer anpassade till bokningar i nutid än historiska förutsägelser, menar John Harrison på Cumberland Consulting, med uppdrag för stora flygbolag i Bloomberg analys.

Andra konsumentföretag har varit snabbare med att ta till sig alternativa data för att förutse efterfrågan, och datalagring kostar i dag bara en procent av vad det gjorde för 20 år sedan.

– Men de data som flygbolagen använder har sitt ursprung i hur det såg ut för 20–30 år sedan, och baseras på bokningssystem med primitiv datastruktur, konstaterar John Harrison.

Oliver Ranson är inne på samma spår och pekar på dataanalysmodeller som läser av vilka resmål det snackas om i sociala media. Samma sak med kontokortstransaktioner där köp på finrestauranger, av juveler och teaterbiljetter visat sig korrespondera väl med planer på resor. Digitala möten via Zoom eller Teams, liksom mobiltrafik kan också ge signaler om kommande resbehov.

Inget man tankar ner gratis, och inget som flygbranschen haft tid och resurser att satsa på under pandemin, men i återhämtningen kommer nya analyser blir centrala menar prisexperterna.

Med strävan att hålla biljettpriserna låga för att få passagerare ombord, är det troligt att trenden mot att tjäna pengar på kringtjänster som bagageavgifter, måltider ombord på flyg, säten vid exitutgångar och flexibla flygpriser kommer att utvecklas till nya områden. Dessa tilläggskostnader, som traditionellt erbjuds till ett fast belopp, kan till och med börja se rörlig prissättning, eftersom transportörer arbetar allt hårdare för att undvika förluster från under- eller överprissatta priser, spår experterna i Bloombergs flyganalys.

Pandemin har inneburit en aldrig tidigare skådad påfrestning på flygbranschen. Och det är flygpassagerarna som i slutänden kommer att betala för dess återhämtning, konstaterar de.