Annons:

Amex GBT vill köpa Egencia

American Express Global Business Travel (GBT) har lämnat ett bindande erbjudande om att förvärva Egencia, Expedia Groups affärsresedel. Som en del av affären skulle Expedia Group bli aktieägare och ingå I ett långsiktigt strategiskt kommersiellt avtal med GBT. Affären skulle föra Egencia, affärsresebranschens ledande digitala resehanteringsföretag, in i GBT-familjen. GBT skulle fortsätta investera i varumärket Egencia, dess medarbetare och teknik, som en del av världens ledande affärsreseplattform, enligt ett pressmeddelande.

Paul Abbott, CEO för GBT, säger i ett pressmeddelande:

”Vår strategi är att ge kunderna ett oöverträffligt val av möjligheter genom att ha de bästa lösningarna inom varje hanterat segment för affärsresor. Med Egencia välkomnar vi branschens ledande digitala affärsreseplattform.

”Egencia skulle stärkas av GBTs kompletterande teknik, företagskapacitet och banbrytande innehåll. Detta skulle skapa nya möjligheter för både multinationella, små och medelstora företagskunder, samt leverantörer och de talangfulla teamen inom båda organisationerna.” 

Tillsammans skulle GBT och Egencia erbjuda omfattande teknik- och kundlösningar inom alla segment av affärsresor. Att sammanföra Egencia med GBTs Supply MarketPlace, en av de mest omfattande samlingsplatserna för innehåll och upplevelser för affärsresenärer, skulle ge kunderna fler valmöjligheter och leverantörer utökad tillgång till företagskunder.

Samtidigt skulle Egencia-plattformen och GBTs Neo Technology Group tillsammans vara positionerade för att bygga de bästa lösningarna för framtidens affärsresor

President för Expedia Business Services Ariane Gorin säger: ”Vi är mycket glada över den potentiella affären och vad GBT och Egencia kan åstadkomma tillsammans i Expedia Groups strävan efter att förenkla vår verksamhet, samt vara ledande inom alla våra områden. Kombinationen av GBTs ledande lösningar tillsammans med Egencias fantastiska teknik och team, skulle bidra till att skapa världens bästa affärsreserbjudanden för kunder och leverantörer. 

“Samtidigt skulle ett starkt, utökat och långsiktigt leveransavtal av boende med Expedia Partner Solutions (EPS) förbättra GBTs Supply MarketPlace och på ett meningsfullt sätt främja Expedia Groups mål att stärka verksamheter över hela ekosystemet.

”Expedia Group tror starkt på en kraftig återkomst av resor, inklusive affärsresor. Vi är glada över vårt potentiella ägande i GBT samt vår långsiktiga plan att stärka Egencia och GBT, som vi gör för tusentals andra reseföretag,” tillägger Gorin.

Den föreslagna affären är föremål för samråd med Expedia Group och Egencias arbetstagarrepresentanter, samt att följa övriga lagar och regler.

Kommentarer är stängda.