Annons:

Premium

Miljardinvesteringar i Idre med bibehållen småskalighet

Mellan 2018 och 2024 har 11 000 nya bäddar byggts i Idre-Grövelsjöområdet med totala investeringar på fem miljarder. Anläggningarna Idre Fjäll, Idre Himmelfjäll och Fjätervålen planerar nu för en fördubbling av kapaciteten under de närmaste åren. Under en dag i Stockholm möttes politiker, näringsliv och andra intressenter för att diskutera den explosiva utvecklingen. Här är en rapport. Text: Peter Mathsson

Sedan 2018 har exempel Idre Himmelfjäll gått från 150 till närmare 5 000 bäddar, från en enda till tio liftar och från 1 000 skiddagar till strax under 100 000 som ska bli 120 000 nästa år. Och målet 2036 är 18 000 bäddar och 250 00 skiddagar.

– Det är redan en fantastiskt familjeanläggning men nu bygger vi också mer utmanande nedfarter, berättar Frida Hansdotter, guldmedaljör i OS. 

Parallellt bygger Serneke ut Fjätervålen på över 1 000-meters höjd. De ambitiösa planerna är att expandera från 1 200 bäddar nästa år till 35 000 år 2035.

– Jag var här 1989 och 30 år senare såg det likadant ut, berättar Ola Serneke. Jag tänkte då att det här måste utvecklas. Vi startade 2017 och vi ska bevara det småskaliga, inget McDonald’s eller krimskrams. Våra gäster ska åka skidor, inte dricka sprit. På min gravsten ska det inte stå att jag har byggt ett fylleställ

Den största anläggningen Idre Fjäll ligger inte heller på latsidan. Skidorten öppnade 1968 efter att gruvan i området hade lagts ner. Här byggs ett nytt hotell, en förtätad centrumanläggning med ytterligare 500–600 bäddar, en villabebyggelse med 1 300 bäddar samt det så kallade AAA-läget ska få ytterligare 600–700 bäddar.

– Man kanske tänker, herregud, vad mycket bäddar, konstaterar alpinstjärnan Pernilla Wiberg. Men vi bygger samtidigt ut med fler nedfarter för att undvika rusningstrafik.

Lillebror i sammanhanget är Grövelsjön 30–40 minuter norr om Idre. Även här investeras i fler bäddar men fokus ligger på längdskidor och vandringsleder i naturmiljö utan en enda snökanon. Området erbjuder tre hotell, alla grundade 1935–1940, och sedan utbyggda.

Talarna konstaterade att en tredjedel av utvecklingen i Idreområdet de senaste 90 åren har skett under de senaste fem åren. Tidigare näringsminister Mikael Damberg (S) var under sin tid som statsråd med om att grundlägga satsningen.

– En del var skeptiska men det är fantastiskt roligt att se hur planerna har överträffats, säger han och förklarade att betydelsen av besöksnäringen inte kan överskattas, även för Sverigebilden vilket gagnar exportindustrin.

Samtliga inblandade är förvissade om att skidturismen kommer att öka och då inte bara från Sverige.

– Vi kommer att få fler gäster från Danmark, Nederländerna och Storbritannien som söker naturen och en genuin upplevelse, säger Mari Tara, vd för Idre Himmelfjäll.

Fredrik Nilsson, nytillträdd vd för Fjätervålen som närmast lämnat uppdraget som vd för Funäsfjällen, anser att det är viktigt för att lyckas att få till ett ambassadörsskap som går hand-i-hand med en lokal förankring.

– Man måste ha en förståelse för den lokala bygden, säger Fredrik Nilsson som själv är uppvuxen i Idre.

Bland hindren är den underdimensionerade vägen från Särna till Idre, liksom utmanande el- och vattenförsörjning. Upprustning av vägen finns inte med i statens planerade vägsatsningar för de närmaste tio åren.

– Vägen är inte bara ett säkerhetsproblem utan även tillväxthämmande, förklarar Jörg Bassek, styrelseordförande i Idre Fjäll. Den byggdes på 1970-talet och är inte anpassad för trafikmängderna eller för tung trafik.

– Jag är beredd att medverka till en lösning i form av privat kapital, säger han.

För att satsningen ska bli långsiktigt hållbar krävs dessutom att fler besökare hittar dit sommartid och att fler bosätter sig i Älvdalens kommun för att möta en sjunkande befolkning.

– Vi skulle behöva att några av de tusentals som åker upp till Idre också stannar kvar, säger Kristian Koivumäki, kommundirektör i Älvdalen.

Text: Peter Mathsson