Rapport från en onsdag, dag 3
“Han förstår att han inte säljer transport av människor utan en tjänst. Han säljer service. Som jag ser det är det vad alla människor säljer”
Almedalen är särintressenas festival. Hur många seminarier kan man arrangera om hållbart flygbränsle på denna tillställning? Svar: minst två. I går körde Norwegian ett och SAS ett. På det första fick jag veta saker som att det i år tillverkas 200 000 miljoner ton SAF. Det är en promille av världens behov av flygbränsle. Jag brukar säga att SAF kostar fyra gånger mer än vanligt flygbränsle. Nu ska man säga att det kostar tre till fem gånger mer. Vidare kommer fakta som att 80 procent av världens befolkning aldrig har flugit, men de längtar. Följaktligen kommer flygets del av världens klimatutsläpp på ynka två procent att öka. Det vet vi eftersom Airbus och Boeing planerar att dubbla världens flygflotta till runt 48000 flygplan. I USA har president Joe Biden investerat biljoner i SAF, det kan leda fram till en lösning. Varför hänger inte EU på? Den frågan fick man inget bra svar på under de två seminarierna. Detta kanske löser sig när elflyget kommer efter 2030. Svar nej. 90 procent av flygets utsläpp kommer från de stora flygplanen, värst i klassen är jättevalen Airbus A380.
Hur ska vi börja denna omställning? Svenska myndigheter borde inte få åka flyg utan att köpa till SAF är kanske en start. Men vi är inte där nu.
Summa summarum, mycket snack och lite verkstad.
Efter SAS sejour i detta ämne fick jag en kort intervju med bolagets vd Anko van der Werff. Den kan du läsa här. Efter intervjun tog vi en bild tillsammans. På den kan man konstatera att jag är bred som en ladugårdsdörr och Anko är smal som en sticka. Jag är solbränd och han är blek.
Trots skillnaderna gillar jag Ankos stil.
Han förstår att han inte säljer transport av människor utan en tjänst. Han säljer service. Som jag ser det är det vad alla människor säljer.
Jag säljer en service, kunskap om reseindustrin paketerad på ett sätt som är aptitligt. Det är inte Ankos fel om det går åt helvete med SAS, det är att hans företrädare och ägarna inte förstod att när Ryanair väl är etablerade på flygmarknaden så kommer det gamla aldrig att komma tillbaka.
Ja, ja.
Detta vet ni förstås redan.
“Man kan konstatera att jag är bred som en ladugårdsdörr och Anko är smal som en sticka”
Jag fortsatte dagen med en lunch på Hotel Wisbys uteservering. De serverar två rätter: ceasarsallad och charkbricka. Ett ganska klent utbud, men personalen är overkligt charmig och vänlig så vem bryr sig? Här hänger alla från Petter till Anders Borg till Anders Holmestig till Lotta Brattin. Den sista har tyvärr packat ner min favorit Hobo.
Nu finns det inget hipster-paradis i Almedalen längre.
Underbart är kort.
Min fru gick på förmiddagen på två seminarier, det ena handlar om hur man ska få ideella föreningar att inte ta mer än nödvändigt i syltburken under rubriken “Vi måste prata om balansen mellan tillit och kontroll när det gäller bidrag.” Det andra tog upp slöjor på barn i förskola.
Jag nämner detta bara för att ni ska förstå mångfalden på denna särintressenas festival. På eftermiddagen gick jag och tittade på min vän Fredrik Gerttens film Breaking Social, om de superrikas utnyttjande av fattiga människor. Den ska ni inte missa när filmen har premiär i höst.
En viktig film.
Och en perfekt övergång till kvällens stora fest: Petter Stordalens mingel. Det var ungefär dubbelt så många människor i kön som på MP:s språkrör Märta Stenevis tal i Almedalen. Vem vill inte äta och dricka gratis och känna sig lite vip? Svar: Alla vill detta och några till. Årets incheckning på festen gick otroligt smidigt och sen var det bara att kasta sig över mat och dryck. Och dansa när Måns Zelmerlöw sjöng. Petter höll ett tal och Erik Zsiga blev orolig.
Ska Norrbaggen starta ett parti såsom han talar?
Svar nej.
Petter må vara miljardär, men han har inte råd att bjuda alla i Sverige på mingel. Bara alla i Almedalen. Jag skulle tippa att ungefär 1300 personer trängdes på Hotel Wisbys bakgård. Efter en stund gick vi vidare till Villa Alma, Visbys eget Ett hem för ett privat födelsekalas. Grattis Tessan och Jacob och tack för en fin avslutning på en magisk dag.
Idag ska jag intervjua Petter Stordalen klockan 9.30 och Anders Siljhammar klockan 13. Vill även intervjua Roberto Maiorana, Trafikverkets vd, men ja, statens tjänstemän är ofta svåra att få framför mikrofonen. Speciellt de som tjänar bäst av alla, jag tänker även på Swedavias vd Jonas Abrahamsson.
Nu kör vi in i kaklet. I morgon är det final och då tar vi färjan hem till civilisationen i Stockholm.
Rapport från en onsdag, dag 2
Skriver dessa rader med bar överkropp och min älskade hustru Anna bredvid mig i soffan. Inleder med denna mening eftersom jag idag har sett Petter Stordalen med bar överkropp på Clarion Hotel Wisbys uteservering. Han satt bredvid sin flickvän och tittade på sin svarta t-shirt.
Jag är dock i vårt skyffe, en vindslya bakom restaurang Bolaget på Stortorget i Visby.
Ja, det är en sån där dag i Almedalen när allt man tror ska hända händer.
Jag fick några minuter med statsminister Ulf Kristersson efter det att han flög elflygplan över Visby. Nej, det blir inga statliga miljarder i riskkapital till de som vill bygga ett nytt grönt elflygplan. Men det kanske händer när vår regering inser att USA:s president Joe Biden redan gör detta i USA. Alltså öser triljoner över grön omställning såsom man gjorde för att utveckla amerikansk olja för tjugo år sedan. Idag är USA självförsörjande på olja, målet är förstås att man ska bli självförsörjande på energi även utan olja.
Den gröna omställningen i Sverige och EU kommer alltså inte att ske utan X antal statliga miljarder.
Så är det bara.
Att i Sverige sätta orimliga miljömål som halverat flygutsläpp till 2030 utan en konkret handlingsplan och statliga pengar är ungefär lika smart som att kissa i motvind. Eller åka elflygplan utan batteri.
Okej, ni fattar, jag vill ha mer pengar till dem som bygger ett svenskt elflygplan. Det räcker inte med amerikanskt riskkapital.
Vill ni veta mer så har jag gjort en lång podast-intervju med Heart Aerospace COO Sofia Graflund. Den hittar du här.
Det kommer mer.
Alltså fler podcast-intervjuer från Almedalen inom kort.
Håll ut.
Om gårdagens dagbok från Almedalen handlade om mingel så har fokus idag varit professionella möten i egenskap av chefredaktör för Nordens största affärstidning om reseindustrin.
Min nya bas är Hobos parkeringsplats bakom Wisby Hotel. På denna hemliga yta har Lotta Brattin skapat The Hipster Bar nummer ett på Gotland. Det är som tur bara jag som har upptäckt detta paradis med sköna soffor, ännu coolare musik och Östersjöns bästa service. De har flugit in coolaste DJ:n från SUS.
Gå alltså inte hit i morgon om du är i Almedalen.
Stanna på Vinäger och Mellangatan.
Töntar.
I morgon torsdag är det upp i ottan för att hänga med SAF-bränslebolag och Norwegian. Klockan 11 ska jag få tio (10) minuter med SAS vd Anko van der Werff.
Ni hänger väl med hela dagen via Travel News Instagram.
Och har du tips på grejer som Travel News ska bevaka är det bara att mejla mig.
Nu fortsätter vi att köra.
Det är långt till lördag!
Rapport från en tisdag, dag 1
“Jag har sagt det förr, men om Kamprad var 1900-talet så är Petter 2000-talet”
När jag skriver dessa rader ringer kyrkklockorna i Visby domkyrka. Åtta på morgonen. Vi bor vid Stortorget precis bakom restaurang Bolaget. Det sista är en av mina gamla favoriter.
Första dagen i Almedalen ägnades åt mingel. Ni vet detta fenomen som alla som är fina tycker om att kritisera. Exempelvis Karin Pettersson, Aftonbladets kulturchef. Men hon fick svar på tal av mördade Ing-Marie Wieselgrens dotter i DN idag. Vilken dumhet, sa dottern att hennes mamma skulle ha sagt. Att landets psykiatrisamordnare, tillika läkare, förstod värdet av att människor står upp och dricker rosévin är stort.
Häftigt.
Och ja, viktigt.
Inledde dock med att proviantera. Torgets ICA-butik blev en chock för mig som brukar handla på Willys, men nu är kylskåpet i vår lilla vindslya fylld med frukost och bukfylla. Att inte äta alla måltider på restaurang är vägen fram om man inte vill gå i konkurs i Almedalen. Ett glas vin på Vinäger, den bästa restaurangen kostar lika mycket som på Riche i Stockholm: 150 kronor.
Vi inledde på PR-byrån 500 ett litet stenkast från Botaniska trädgården. Love Bonnier heter grundaren och hans pappa Jonas var min chef när jag var på Bonnier och chefade på affärstidningen Resumé. På minglet hälsade jag på mina efterträdare Yasmine Winberg och Linnéa Kihlström. (De gör ett strålande jobb och har inte lika många fiender som på min tid. Att bråka med alla är inte en framkomlig väg om man vill driva en liten affärstidning med ett smart bevakningsområde. Det har jag lärt mig nu på Travel News.)
Snackade en stund med DI:s Andreas Johansson som varit mycket vänlig och kommit med goda råd hur vi utvecklar Travel News Business Forum. (Dagens nyhet: Det blir tre stopp i höst: Göteborg den 11 september, Arlanda-Uppsala den 2 oktober och Åre-Östersund den 23 oktober. Program och nominerade till Wilhelmina Skogh-priser kommer inom kort. Min deadline är 1 augusti så det blir jobb även i juli förstås.)
Tillbaka till Almedalens mingel.
Hängde även med min gamla vapendragare Claes de Faire och Eniros sköna vd Hosni Teque-Omeirat. Jag skvallrade även med Bloombergs Rafaela Lindeberg och DI:s Gabriel Mellqvist, men mest bestod minglet av unga snygga konsulter som tjänar typ dubbelt upp mot oss i journalistkåren. De snygga och coola lever på att sälja timmar till företag som vill synas i media. Parasiterna mår bättre än träden i skogen.
Det är sedan gammalt.
Gick vidare till Googles mingel mittemot Vinäger på Mellangatan. Det sista är Almedalens egen Eriksgata, det är här man spanar och blir sedd. Google har veckans mest avslappnade soffor och det är här jag brukar göra intervjuer och skriva krönikor som denna. Det bjöds på pizza och sött bubbelvin.
Jag var tidigare slav under Steve Jobs, men har nu gått över till Google. Det är min nya husgud. Deras religion är långt större än Beatles. Och kristendomen förstås.
Final på Kongressen nere vid vattnet bredvid Högskolan. Lili Assefa var vänlig nog att skriva upp oss på gästlistan. Här träffade vi titaner som Kvartals Staffan Dopping, Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser, Dagens Opinions Rolf van den Brink och Swedbanks Thérèse Eriksson Thiis. I vimlet såg jag bland annat Visitas vd Jonas Siljenmark. Han ska jag intervjua på fredag. På torsdag ska jag enligt Anna Wilson, PA-chef på SAS, få några minuter med SAS vd Anko van der Werff.
På intervjulistan finns förstås också Petter Stordalen.
Igår kom nyheten att han och Norwegian skapar en ny poängvaluta. “Lika stort som Euron”, enligt citatmaskinen Petter.
Sådana uttalanden kan man inte låta bli att älska.
På färjan läste jag en artikel i utmärkta Fokus om Ingvar Kamprad. Även han älskade att skapa meningar som fick vingar: “Inte för de rika, men för de smarta.” Och min favorit: ”Det mesta är ännu ogjort. Underbara framtid!”
Med tiden kommer Petter att bli en lika stor ikon. Jag har sagt det förr, men om Kamprad var 1900-talet så är Petter 2000-talet.
Färjan, ja, som vanligt en besvikelse. Långa köer, skamlösa priser på allt från biljetter till mat, överfulla papperskorgar och slut på hälften av födan efter 45 minuter till sjös. Destination Gotlands monopol lär utmanas av Wallenbergarna som kör snabbfärja mellan Ystad och Bornholm. Låt oss hoppas att de senare lyckas även på sträckan Nynäshamn till Visby, sämre än det är nu kan det inte bli.
Idag ska jag snart titta på när statsminister Ulf Kristersson testar ett elflygplan. Ni hänger väl med via Travel News Instagram.
Har du tips om grejer som Travel News ska bevaka är det bara att mejla mig.
Nu fortsätter vi att köra.
Rapport från resan hit
“Jag tror inte att det blir revolution av att ett gäng som tycker samma sak pratar om elektrifiering av flyget eller hållbart flygbränsle, men vi tar ett litet steg mot en bättre värld”
Skriver dessa rader på pendeln och färjan mot Almedalen. Årets politikervecka är ett måste om man arbetar i reseindustrin och vill vara med och påverka.
Jag har varit här sedan tidigt 00-tal och varit med på resan från en förvirrad lägerskola för töntiga ungdomförbundare till massivt företagsevent för opinionsbildare. Myran blev en elefant som inte visste sitt eget bästa.
Nu är vi i nästa fas.
Veckan har bantats ner till hälften genom att de politiska partierna delar dag och bara får några timmar på sig att tränga igenom bruset. På radion hör jag kritik att Almedalen har blivit ett företagsevent och att frivilliga krafter inte har råd att vara här. Det beror förstås på vad man har för krav. Att ta med sig ett tält och häcka på en gräsmatta går fortfarande utmärkt.
Det var exakt vad Ing-Marie Wieselgrens mördare gjorde förra året. Händelsen kommer naturligtvis att påverka årets politikervecka mycket. Jag åt lunch ett femtiotal meter från mordet förra året och träffade senare ett ögonvittne som sett händelsen. De minuterna hade varit de längsta i hennes liv. Nu är mördaren dömd till sluten psykiatrisk vård.
Jag ser det som ett gott tecken att Ing-Marie Wieselgrens svägerska kommer att inviga årets vecka. Att lägga sig platt för våld och hot är inte vägen fram i ett demokratiskt samhälle. Jag läste att Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet, tyckte att man skulle ställa in alla mingel på Almedalen. Så dumt. Det är i pauser, mingel och mellanrum som oväntade möten uppstår och nya idéer föds.
Med detta inte sagt att politiska tal och seminarier är ointressanta, tvärtom. Jag tror inte att det blir revolution av att ett gäng som tycker samma sak pratar om elektrifiering av flyget eller hållbart flygbränsle, men vi tar ett litet steg mot en bättre värld. Det är min absoluta övertygelse.
Mitt mål under veckan är att gå på så många seminarier som möjligt och rapportera här i min dagliga krönika i Travel News. Jag har bokat in ett gäng intervjuer med allt från Petter Stordalen till Heart Aerospaces COO Sofia Graflund via Visitas vd Jonas Siljemark. Och några till. Det kommer att bli podcast här på sajten.
Du kan också hänga med i Almedalen på Travel News Instagram som jag lovar att använda så mycket som möjligt.
Har du tips om grejer som Travel News ska bevaka är det bara att mejla mig.
Nu kör vi.