Annons:

Premium

Rekordresultat för Airbnb – men nu vänder det nedåt

Airbnb gör sitt bästa resultat någon under det tredje kvartalet. Intäkterna steg med 29 procent till 2,9 miljarder dollar och nettoresultatet blev 1,2 miljarder dollar. Men nu förutser Airbnb en nedgång i uthyrningen. Text: Janne Sundling

“Airbnb hade 90 miljoner gästankomster”

Fortsatt höga priser för korttidsuthyrning och fritidshus fick Airbnb att notera rekordintäkter och vinster under det tredje kvartalet, rapporterade de på tisdagen. 

De fortsatte att tjäna pengar på kundernas uppdämda efterfrågan på resor när pandemin avtog. Airbnbs nettointäkter ökade med 46 procent jämfört med föregående år till 1,2 miljarder dollar, det högsta kvartalet någonsin, för perioden som slutade den 30 september. 

Airbnbs intäkter för tredje kvartalet var på 2,9 miljarder dollar, ett företagsrekord . Intäkterna ökade med 29 procent jämfört med för ett år sedan. 

Airbnb hade 90 miljoner gästankomster, vilket var ytterligare ett rekord. 

Samtidigt sjönk aktiekursen när investerarna oroade sig för en försvagning i bolagets prognoser för det fjärde kvartalet. 

De förväntar sig att takten på bokade nätter och upplevelser kommer att ”mättas något” under fjärde kvartalet jämfört med tredje kvartalets ökning. 

Airbnb sa också att de förväntar sig att de genomsnittliga dagspriserna kommer att dämpas detta kvartal på grund av en stark dollar och en förskjutning av resenärer på väg tillbaka till städer, som tenderar att ha lägre priser baserat på mindre boende. 

Airbnb sa att den genomsnittliga dagspriset för en uthyrning ökade med 5 procent under tredje kvartalet från ett år tidigare. 

Men vissa börjar redan se en tillbakagång i bokningar för resten av året. Det kan bero på inflationen, som ligger på högsta nivån under 40 år i USA. Airbnb kan också börja möta ökad konkurrens med hotellen, som nu ser att fler gäster kommer tillbaka efter pandemin.