Annons:

Premium

Instagramvänligt och privata värdar: Så slår Airbnb konkurrenterna 

Det finns otaliga plattformar för bokning av boende. Airbnb sticker ändå ut – för att hemmen till uthyrning är unika, i ordets rätta bemärkelse. Text: LInda Iliste

“Vår längtan efter det genuina och äkta på många sätt är avgörande”

Länge hette det att nyckeln till framgång på marknaden för uthyrning av självhushåll, bostäder och semesterlägenheter var ”att vara så proffsig som möjligt”. 

Frågar du Airbnbs finanschef Ellie Mertz får du däremot numera ett annat svar.

– Det finns en förutfattad mening om att professionella värdar erbjuder bättre kvalitet än privata värdar, sa Mertz under en konferens arrangerad av Bernstein tidigare i juni. 

Hon tillade att det ofta finns ett missförstånd om vilken typ av servicekvalitet som går att förvänta sig av individuella värdar. Hos Airbnb är det dem som har högst genomsnittsbetyg, högre än professionella värdar.

Definitionen av en värd som privat respektive professionell ligger i användningen av programvara för fastighetsförvaltning; något som den senare använder, men inte den förra. Enligt Mertz är majoriteten av dem som annonserar på Airbnb just enskilda värdar som bara hyr ut ett enda boende. Det stämmer med uppgifter från analysfirman AirDNA som meddelar att 70 procent av värdarna på Airbnb i slutet av 2023 bara hade en enda annons aktiv på plattformen. Vilket i sin tur är vad som ger Airbnb verklig konkurrenskraft.

– Det vi ser i andras utbud är huvudsakligen professionellt hanterad [uthyrning], och som ett resultat är [utbudet] övervägande listat på flera ställen.

Visst används Airbnb det även av en hel del professionella uthyrare. De fyller även en funktion för plattformens verksamhet, inte minst i regioner där de dominerar och på så vis skapar intäkter. 

Men, summa summarum: väldigt mycket av det som går att boka på Airbnb går inte att boka någon annanstans. Så ser det inte ut på plattformar som Booking eller Vrbo.

Parallellt är enskilda hem ofta unikt utformade. Resemagasin som Condé Nast Traveller publicerar regelbundet topplistor över redaktionens favorithem på Airbnb på samma vis som de recenserar hotell. I linje med årets resetrender – där vår längtan efter det genuina och äkta på många sätt är avgörande – faller unika hem väl in i algoritmerna. 

Visit Sweden var först ut med destinationsreklam på Airbnb.

En risk för ett företag vars verksamhet är centrerad runt unika hem uthyrda av privata värdar, är brist på varumärkesmässig följdriktighet. Medan gäster vet vad som väntar efter att ha checkat in på Elite Hotels eller Hilton kan upplevelsen av ett boende på Airbnb vara väsensskild från ett annat. Något som blivit tydligt i recensionerna på Airbnb och som företaget brottats med. Enligt uppgifter från Airbnb avlägsnades 59 000 falska recensioner och över 150 000 fingerade annonser från plattformen under 2023.

Många år tidigare lanserade man även så-kallade supervärdar. Som ett sätt att lätt få syn på bra värdar som det ska gå att lita på. I fjol lanserade Airbnb även gästfavoriter, en liknande identifieringskampanj inriktad på att lätt hitta boenden med konsekvent fina recensioner. 

Enligt vd Brian Chesky är det guld värt. 

– Gästfavoriter är mer trovärdigt än [informationen från] något mellanklasshotell. Vi har mer data. Vi har data från en halv miljard recensioner.