”Min allmänna princip är att jag vill att allas marknad ska bli större för varje år”
Airbnb ska behålla sitt fokus på korttidsuthyrning men också erbjuda ett nytt utbud av tjänster för värdar och gäster, några gratis och några till försäljning. Det var något av det som Airbnbs grundare och vd Brian Chesky presenterade på en investerarkonferens i San Francisco.
Grundfrågan var hur Airbnb kan förstärka sin marknadsandel kontra konkurrenterna.
– Min allmänna princip är att jag vill att allas marknad ska bli större för varje år, sa Chesky. Och det betyder att vi varje år måste ge mer värde än vi tar ut.
Han sa att Airbnb redan erbjuder sina värdar sådant som konkurrenterna inte gör, som 3 miljoner dollar i skadeskydd i sin AirCover-försäkring och ”24/7 support” för värdar.
Expedias Vrbo erbjuder 1 miljon USD i försäkringsskydd för värdar, liksom Booking.com.
Chesky sa att han vill ge fler gratistjänster till värdar, men också att Airbnb kan börja sälja nya produkter till värdar också.
– Och jag vill att det ska kännas billigare och billigare och billigare för varje år att vara värd eftersom de är som att jag kan inte fatta att vi ger allt det här, sa Chesky. Men det finns en punkt där vi också kan börja ta betalt för saker.
En rad av tjänster för gäster kan alltså vara på gång. Airbnb började erbjuda reseförsäkringar till gäster i vissa länder förra året.
– Så jag tror att om du tittar på den rad av tjänster som är möjliga från en gäst- och en värdsida, så finns det en enorm mängd möjligheter, sa Chesky.