Annons:

Premium

Airbnb-chefen: Nu åker vi på arbetsmester

Före pandemin var livet mer separerat mellan arbete och fritid, mellan jobbet och hemmet. Under pandemin har gränserna dem emellan suddats ut och så kommer det att förbli, säger Airbnbs vd Brian Chesky i en intervju med The Atlantic. Text: Janne Sundling

Att gränserna mellan arbete och fritid är allt mindre skarp var kanske ingen nyupptäckt 2020. Men det har förstärkts under pandemin och kommer att öka resandet, menar Airbnb-chefen.

Med industrialisering kom den tydliga uppdelningen mellan arbetsplatsen och hemmet, dessförinnan gjorde vi det mesta i hemmet eller i dess närhet. Och dit är vi på väg tillbaka.

– Resande, det dagliga livet och arbetet är på väg att sammanfogas igen, säger Brian Chesky, som menar att de ser helt nya resemönster slå igenom där arbete kombineras med semester.

Det är något nytt: the work-vacation eller the workcation. På svenska kanske arbetsmester.

Vi åker bort en långhelg, en vecka eller längre men tar jobbet med oss, och semesteruttaget är opåverkat. Det gäller knappast för sjuksköterskan eller industriarbetaren, men för ett växande andel som under pandemin jobbat hemifrån.

Och det här betyder en revolution i resandet, menar Brian Chesky.

– Om Zoom och distansarbete är här för att stanna är miljoner människor inte bundna till en plats för att arbeta. Det flexiblare arbetssättet gör det möjligt för många att röra sig och resa på ett nytt sätt, säger han i The Atlantic.

Airbnb har redan sett det komma.

– 20 procent av våra bokningar gör nu för 28 dagar eller längre. Hälften av övernattningarna är på en vecka eller längre. Det är stora ökningar jämfört med före pandemin, och jag tror det hänger samman med att man inte är lika bundna till att komma till kontoret längre.

Andra data kan tala i samma riktning: användandet av Wi-Fi på Airbnb har ökat med 55 procent jämfört med före pandemin. Weekendresandet förlängs också – måndagar och tisdagar är de dagar som ökar snabbast i bokning. Efterfrågan ökar också på större yta och mer välutrustade boenden, ser Airbnb.

Men med nya resmönster kan det också bli nya resmål.

– Möjligheten att distansarbeta kan vara avgörande, men vi ser också andra saker hända. Vi ser till exempel en ökande andel som vill besöka mindre städer, landsbygd och nationalparker. När gränserna varit

stängda har du inte heller gått på museer eller rest till Paris, så människor har rest inom mindre avstånd. Lokalt mer än globalt.

Toppdestinationerna på Airbnb med platser som Las Vegas eller Paris utgjorde fram till 2019 en andel på 11 procent. Nu är den på sex procent. Folk åker fortsatt till Las Vegas och Paris men resmålen har breddats.

Brian Chesky startade Airbnb för 14 år sedan i Silicon Valley i San Francisco.

– Vi tänker stanna i San Francisco, men om jag skulle startat Airbnb i dag är det möjligt det hade skett i flera olika städer, säger han i The Atlantic.