”Framtiden handlar helt om AI”
AI i sina enklaste former används redan på många områden inom flygindustrin. Men tekniken kräver fortfarande att en mänsklig hjärna styr processerna och ber datorn ”sök igenom detta område och se om du hittar detta och förklara varför det blir så”.
Aviation International News har bett företag verksamma i branschen titta lite runt hörnet för att se vad som kommer härnäst.
– Teknologiförändringen med AI är större än datorn själv, säger affärssystembolaget Stack.aeros vd Greg Jarrett. Företaget betatestar i år ett AI-baserar system för lansering nästa år.
– Framtiden handlar helt om AI, säger Rob Mather, ansvarig för luftfarts- och försvarssektorn hos mjukvarujätten IFS och påpekar att AI används med framgång i en rad tjänster.
Rob Mather påpekar att nyckelfaktorn för maskininlärning är stora mängder data och att flygbranschen är osedvanligt bra på att samla sådana i allt från flygdata till charter management och kunddata.
– AI kan sålla fram de relevanta data som skapar effektivitet, säkerhet eller lägre kostnader.
”…hur de ska kunna hålla sina data för sig själva i dessa enorma AI-maskiner. De är mycket rädda om sina kunders information”
Ett exempel kan vara underhållsdiagnostik där AI kan släppas loss i havet av sensordata och vaska fram de som inte är normala samt också söka upp orsaker och lämpliga åtgärder. Den kan också förutse genom att säga ”ajdå, det här har jag sett förr, gör så för att undvika problem”.
Ett annat område är flygledning och miljö, vilket kräver att piloter släpper lite beslutsmakt till datorn. AI kan snabbt avgöra om det är bättre för bränsleekonomin att stiga över än att gå runt ett oväder och samtidigt bedöma flygledningsläget inför alternativen.
För flygplanstillverkarna kan AI effektivisera produktionen på många sätt, till exempel genom att göra en inventering och utvärdering av leverantörer i realtid och därigenom undvika flaskhalsar.
Stack.aeros pilotprojekt handlar om kundvård för att skapa ett bättre system än dagens retliga autosvar. AI kan hålla koll på en kunds andra relationer och intressen och därmed forma en konversation som i stället håller kunden på gott humör, till exempel att prata lite fotboll eller rockmusik mellan säljsnacket.
Signature Flight Support, världens största flygbasbolag, sammanfattar AI:s potential med ”bättre förstå kundens behov och därmed bättre finna lösningarna”.
Men även myndigheterna, som FAA eller Luftfartsinspektionen, kan nyttja AI för att bli snabbare och säkrare. Att söka igenom mängder av data för att bedöma ett tillbud eller tekniskt tillkortakommande är tidsödande, men det klarar AI under halvminuten.
Många fördelar med AI alltså, men också risker. Greg Jarrett sammanfattar kundernas oro:
– Det är hur de ska kunna hålla sina data för sig själva i dessa enorma AI-maskiner. De är mycket rädda om sina kunders information.