Rapporten pekar på att hotellgäster är villiga att betala extra för specialfunktioner som en viss utsikt, en Xbox på rummet eller lokala attraktioner inkluderade i paketet – något som kan öka hotellens intäkter avsevärt. Personlig service är också avgörande, där hälften av resenärerna uppger att ett varmt välkomnande är nyckeln till en perfekt hotellupplevelse.
Affärsresenärer söker i högre grad digitala lösningar för att effektivisera sina resor, med 71 procent som föredrar online- eller självbetjäningsincheckning. Dessutom visar rapporten att betalningsvanor förändras – 22 procent av affärsresenärerna vill kunna betala med kryptovaluta eller digitala plånböcker i framtiden.
Teknikens roll växer även när det gäller planering och upplevelse. En majoritet av resenärerna vill använda AI för att få restaurangrekommendationer, och 82 procent av affärsresenärerna skulle gärna ta en virtuell tur på sin destination innan ankomst.
–Denna rapport visar den enorma potentialen inom resebranschen. Med ny teknik kan hotell, destinationer och researrangörer skapa mer personliga och lönsamma reseupplevelser. Tillsammans förändrar vi framtidens resande, säger Stig Thorup, Commercial Director på Amadeus i Skandinavien, i en skriftlig kommentar.