Kort sagt har konsumenterna börjat förvänta sig valmöjligheter, bekvämlighet och skräddarsydda upplevelser. Den här utvecklingen är särskilt tydlig i Skandinavien, som har en av de mest digitalt kunniga befolkningarna i världen. Det är viktigt att reseföretagen kan leva upp till dessa förväntningar. Det är därför modern, intelligent detaljhandel har blivit ett så hett ämne för alla aktörer i reseekosystemet.
Vad är modern försäljning?
Dagens resebransch är splittrad mellan olika aktörer och ligger efter andra branscher när det gäller att leverera den här nivån av upplevelse. Modern resehandel kommer att ändra på detta – termen syftar på köpupplevelser som uppfyller och överträffar förväntningarna hos dagens resenärer. Det handlar om friktionsfri, intuitiv shopping, bokning och service med personliga produkter och paket, mer relevanta sökresultat, nya, innovativa produkter och extrafunktioner samt förbättrad självbetjäning och automatisering.
Vad är resebyråns roll?
Anledningen till att resenärer väljer resebyråer håller på att förändras. Även om priskänsliga konsumenter är här för att stanna, kommer byråerna att behöva gå från transaktionella till holistiska relationer med kunderna: konkurrera med andra säljare och leverantörer utöver det billigaste priset och lägga till ännu mer värde under resenärernas resor.
På kort till medellång sikt kommer de byråer som är tidigt ute med att använda moderna lösningar för försäljning att ha en fördel. När nya funktioner kommer in på marknaden kan byråerna ompositionera sig för att fokusera på personliga erbjudanden, dynamiska paket, AI-genererade resplaner på begäran samt självbetjäning och automatiserad bokningshantering. Det är upp till resebyråernas ledning att bestämma hur snabbt och i vilken utsträckning de ska ta till sig och anpassa sig till modern handel.
Resebyråerna måste se till att de förstår möjligheterna och håller sig uppdaterade om konsument- och branschutvecklingen för att kunna fatta välgrundade beslut om vad det innebär för deras företag och kunder.
Hur behöver resebyråerna utvecklas?
De måste ompröva sina taktiker för att värva och behålla kunder. Resebyråernas sätt att värva, konvertera och behålla kunder kommer att utvecklas – och därmed även kostnaderna. Kampen om betalda sökord i sökmotorerna kommer inte att försvinna inom den närmaste tiden, men resebyråernas marknadsföringsstrategier måste kompletteras med fler kampanjer för att öka varumärkeskännedomen. Istället för att jaga ”snabba vinster” kan resebyråerna locka till sig mer värdefulla och lojala kunder genom att lyfta fram fördelarna med personliga reseupplevelser, dynamiska paket för nischsegment och visa upp nya produktutbud.
De måste tänka bortom flygresor och traditionella tilläggstjänster. Nya erbjudanden kan omfatta tillgång till lounger, Wi-Fi och underhållning ombord, kontorsutrymmen, marktransporter, e-sims för destinationer, gästupplevelser för företag och mycket mer. Dessa erbjudanden kan skräddarsys och paketeras baserat på shoppingbeteende och definierat eller härlett resesyfte och kundsegment. Ett rikare innehåll med beskrivningar, bilder, videor och recensioner gör köpprocessen mer transparent och gör det lättare för kunderna att jämföra olika alternativ. Detta är utöver fler hållbarhetsalternativ som kommer in i köpupplevelsen: koldioxidkompensation, multimodala resvägar, miljövänliga boenden och information om miljöpåverkan.
De måste hjälpa sina resenärer genom hela kundresan. Kundresan står inför en uppdatering när resebyråerna använder djupare datainsikter och algoritmer för artificiell intelligens och maskininlärning för att förutsäga relevansen, aktualiteten och sannolikheten för konvertering av erbjudanden och kommunikation bortom det inledande bokningsstadiet. För att göra dessa aktiviteter mer effektiva bör resebyråerna ta hänsyn till en mängd olika datapunkter: tidigare köpbeteende, bonusrättigheter, trender inom bransch- och segmentdata, resenärernas uppdelade bokningsbeteende och resenärernas preferenser. Även om merförsäljning och korsförsäljning är möjligt idag, kommer personalisering, uppfyllande och service att strömlinjeformas. I framtiden kan resebyråerna skräddarsy erbjudanden efter bokning om uppgraderingar av säten eller kabiner, försäkringar, tillgång till lounger, hotell och mycket mer. Under resenärernas resor kan byråerna tillhandahålla självbetjäning för hantering av ändringar/avbrott, on-demand concierge för vårdansvar, personliga erbjudanden för utflykter samt varningar för politisk oro eller hälsovarningar. Slutligen kan byråerna automatisera insamlingen av recensioner efter resan för att förbättra tjänsterna och dela personliga rekommendationer och incitament för framtida bokningar.
Hur stödjer Sabre denna utveckling?
Nytt innehåll och intelligenta funktioner. Vi samlar och normaliserar reseinnehåll från ett stort antal leverantörer för att ge kunderna ett brett urval av relevanta, skräddarsydda alternativ. Detta inkluderar miljontals boenden och hundratals flygbolagsalternativ, inklusive traditionellt EDIFACT- och NDC-innehåll (15 flygbolag och 35+ i pipeline). När leverantörerna gör nytt innehåll tillgängligt, inklusive personliga erbjudanden och icke-traditionella tilläggstjänster, rullar vi ut det till byråerna. Detta innehåll stöds av våra intelligenta funktioner för försäljning, anpassningsbara priser och automatiserade provisionsberäkningar för att optimera intäkterna varje gång.
Effektiv distribution och automatiseringslösningar. Att få tillgång till end-to-end-funktioner är avgörande för att byråerna ska kunna bygga moderna detaljhandelsupplevelser. Det är därför vi erbjuder en svit med verktyg för alla byråer: Sabre Red 360 – ett intuitivt försäljningsgränssnitt för agenter; GetThere – ett omfattande bokningsverktyg för företag; och Sabre travel API:er – omfattande, flexibla API:er för att driva köp, bokning, service och genomförande av resor. För att skala upp verksamheten och sänka servicekostnaderna erbjuder vi också smarta automatiseringslösningar för att snabbt hantera meddelanden, byten, återbetalningar och mer, även under topptider.
Transformativa innovationer och strategiska partnerskap. Modern försäljning skulle inte vara möjlig utan kontinuerlig innovation och starka branschsamarbeten. Vårt tioåriga partnerskap med Google omfattar bland annat en migrering av molnplattformen för att tillhandahålla en robust och skalbar infrastruktur och tillgång till funktioner som driver världens största reseprodukter för konsumenter. Vi samarbetar också för att lösa resebyråernas tuffaste utmaningar, som att förbättra svarstiderna för sökningar med en otroligt snabb shoppingcache och kombinera Google-drivna AI/ML-verktyg med Sabres rika data för att låsa upp konverterings- och intäktsmöjligheter.
Vill du höra mer?
Träffa vårt team på Travel News Market i Stockholm den 9 november för att se våra end-to-end-lösningar och ta reda på hur vi kan hjälpa er att skapa intelligenta och optimala erbjudanden, snabba upp driften och hitta möjligheter att minska kostnaderna idag, samtidigt som vi erbjuder oöverträffad support och partnerskap för att ni ska kunna överträffa er själva imorgon.