Annons:

Premium

App skapar ny inkomstkälla för hotelljätten IHG

Efter åratal av planering har den brittiska jätten International Hotel Group (IHG) återlanserat sin hotellapp med flera helt nya funktioner. Av: Linda Iliste

Nu kan gäster som vänder sig till IHG – vars hotellkoncept Holiday Inn Express och Crowne Plaza ska öppna vid Arlanda 2026 – leta efter och boka rum baserat på särskilda attribut. Bland annat våningsplan och utsikt.

För IHG innebär det en helt ny inkomstkälla.

– Du kan prissätta ett standardrum väldigt annorlunda jämfört med ett rum med utsikt eller ett rum på ett högre våningsplan, och sedan erbjuda det digitalt, säger IHG:s handels- och teknikchef George Turner i en kommentar till resesajten Skift och framhåller att gäster som väljer hotellrum med särskilda attribut i genomsnitt betalar 22 dollar (cirka 243 kronor) mer per natt. 

Möjliggörandet av appens funktioner kallar Turner ”en monumental insats”. 

I samarbete med teknikbolaget Amadeus har IHG flyttat över hela sin hotellportfolio till ett molnbaserat bokningssystem. För att kunna erbjuda särskilda och unika attribut har man även gjort en inventering av samtliga hotell världen över, något som tog flera år att slutföra. 

– Det finns bara si och så många hotell som har rum med utsikt, det finns bara si och så många som ligger på ett högt våningsplan. Du måste bokstavligen gå igenom rum för rum, säger George Turner. 

För att försäkra en enhetlig gästupplevelse från ett hotell till ett annat behövde företaget också definiera alla attribut och olika rums standard inom IHG:s 19 varumärken. De sträcker sig från lyxsegmentet med Six Senses och Kimpton, till budgethotell som Holiday Inn. 

Via appen kan gäster även köpa tilläggstjänster i stil med förbetald parkeringsplats, krediter på mat och dryck och särskilda bekvämligheter på rummet. Användarvänligheten underlättas vidare av att särskilda hotell kan sparas i en egen lista.

För IHG är det primära målet med appen att öka direktbokningarna för gruppens hotellägare. Enligt uppgift är det i dag företagets snabbast växande inkomstkälla, och drivkraften bakom hälften av alla digitala bokningar under 2023. Appen erbjuds i nuläget på 20 språk. 

Nästa steg är att erbjuda ett AI-drivet conciergeverktyg vilket vidare ska underlätta för gäster att betjäna sig själva.

– Det är ett område vi verkligen har börjat fokusera på, säger George Turner.