Annons:

Premium

”Som att handla på Amazon”: Så planerar Microsoft och Amadeus att förändra flygresor

Teknikbolaget Amadeus och datorföretaget Microsoft testar just nu ett nytt AI-drivet handelssystem. Med syfte att samla försäljningen av flygresor, tilläggstjänster, uppdateringar – och på sikt även hotell – i en enda app. Av: Linda Iliste

“Vi betraktar det här mer som en omvandling av affärsverksamheten”

Syftet med systemet Amadeus Nevio är att underlätta för företag som flygbolag och hotell att sälja sina diverse produkter. För konsumenten är tanken att underlätta köp genom att samla alla alternativ i en enda app.

Det långsiktiga syftet ur såväl B2B- som B2C-perspektiv, är att överge dagens system som i stor utsträckning hanterar flygbiljetter, incheckning, tilläggsprodukter, loungebesök och andra tjänster i separata system. Som inte sällan är onödigt krångliga, programmerade med gammal teknik och har stora svårigheter att dela hyperaktuell information samt bedriva effektiv handel. 

Amadeus Nevios AI-tjänst är ett samarbete med Microsoft, som tack vare tidiga investeringar i OpenAI har exklusiv tillgång till ChatGPT:s teknik.

Cyril Tetaz, vice vd för Amadeus flygbolagslösningar, jämför med hur Amazon utformat sin e-handelsplattform – med en digital varukorg som kan fyllas med varor från flera olika företag. Vilka sedan, trots att de i sig är separata rörelser, ingår i samma leverans till konsumenten. 

På liknande vis ska Nevios kunna skapa personligt anpassade erbjudanden, förutse problem och automatisera ombokade flyg. Appen ska minnas var en konsument hoppade av ett köp, för att vid behov kunna plocka upp tråden. Liksom kunna förutse önskemål baserade på tidigare köp, till exempel tilläggstjänster som val av specifik sittplats. 

Om något ställs in ska konsumenten direkt i mobilen presenteras med alternativ. Detsamma gäller aktuella erbjudanden i stil med tillgång till lounge för rabatterat pris. Allt ska också ske automatiskt i realtid under hela resans gång, så att viktiga uppdateringar ständigt finns tillgängliga utan att konsumenten själv behöver leta information. 

Amadeus använder sig i dag av systemet Altéa, vilket man menar blivit förlegat. Flygbolag uppmuntras därför att redan nu övergå till Nevios. I torsdags bekräftade Saudia, Saudiarabiens nya nationella flybolag, att man är den första Nevios-kunden. En annan kund som också bekräftat att man testar Nevios, är Finnair. 

– Vi betraktar det här mer som en omvandling av affärsverksamheten än en omvandling av IT, säger Cyril Tetaz.

Det multinationella konsultföretaget McKinsey uppskattar att den här typen av AI-drivna system för flyg- och hotellbranschen kan vara värt 40 miljarder dollar år 2030. För industrin skulle det innebära upp till ytterligare 4 procent intäkter, motsvarande 7 dollar per passagerare. 

Källa: Amadeus, Microsoft, Skift, McKinsey, IATA