Annons:

Premium

Beyoncés turné bidrar till uppsving för hotellbranschen

Det finns en tydlig röd tråd mellan Beyoncés turné och ovanligt hög beläggning på hotell nära arenorna där världsstjärnan uppträtt i Europa och USA. Det visar en marknadsanalys som STR släppte i förra veckan. Av: Linda Iliste

Amerikanska STR – som sedan mitten av 1980-talet arbetar med att ta fram kvantitativa uppgifter och marknadsinsikter till den globala turistbranschen – har kallat 2023 för ”konserternas år”. Med många artister som genomfört stora världsturnéer vilka skapat både rubriker och skjutit till kapital i de städer de passerat.

I STR:s analys är trenden i flera städer tydlig: för hotell som ligger nära arenorna har ADR, ”average daily rate”, genomsnittspriset på en hotellnatt, skjutit i höjden under de datum som Beyoncé uppträtt. 

Ett tydligt europeiskt exempel är Cardiff i Wales. Där ökade ADR från motsvarande 1 182 kronor till 2 754 kronor (från 106 till 247 dollar). 

Ett annat exempel är Köln. Under Beyoncés konsertdatum bidrog varje premiumrum som gick att boka till den tyska stadens intäkter med motsvarande 892 kronor (80 dollar). I efterhand står det klart att 93,5 procent av Kölns hotellrum var bokade, att jämföra med 61,1 procent vilket är den genomsnittliga beläggningen för perioden. 

STR lyfter också exempel från den amerikanska marknaden. I Houston i Texas genererade hotellnäringen till exempel cirka 200 miljoner kronor (18 miljoner dollar) under de nätter turnén var i stan. Det motsvarar en ökning på 45 procent jämfört med samma helg 2022.

Samtidigt syns på andra håll ingen märkbar förändring i bokningstrender. I London, Los Angeles och Las Vegas tycks beläggningen legat på gängse nivåer. 

STR påpekar att en viktig variabel i analysen, är hur konsertdatum på vardagar respektive helger påverkar människors förmåga att resa. Sedan skolorna inlett sin hösttermin är det till exempel svårare för många att boka upplevelser och nöjen om det inte är en ledig dag.