Med en gemensam molnbaserad plattform för samtliga hotell och centrala funktioner skapas ett gemensamt arbetssätt för hela Scandic. Detta möjliggör en ännu bättre gästupplevelse och ökad effektivitet genom exempelvis förbättrad styrning, bokning och prissättning. Implementeringsarbetet inleddes under januari 2023 och målsättningen är att samtliga hotell och flertalet centrala funktioner ska vara uppkopplade på den nya plattformen redan under det första halvåret 2024.
– Samarbetet med Oracle är i linje med vår strategi för att kontinuerligt skapa ännu bättre gästupplevelser och en än mer kostnadseffektiv operativ modell. Att investera i vår digitala utveckling är en framtidsinvestering där vi ser stora möjligheter att nyttja fler stordriftsfördelar och öka vår tillväxt samt lönsamhet, säger Jens Mathiesen, vd & koncernchef på Scandic Hotels Group i ett pressmeddelande.
Genom förbättrade arbetsverktyg och minskad administration kommer hotellpersonalen kunna ägna mer tid åt att skapa värde för gästerna, exempelvis via en snabbare och smidigare boknings-, samt in- och utcheckningsprocess.
Byggt på en modern infrastruktur, kommer den framtidsäkrade plattformen underlätta och öppna upp för nya kommersiella möjligheteter och initiativ som skapar ytterligare gästvärde. Snabbare hantering av data möjliggör även prissättningsfördelar samt säkerställer förhöjd drift- och informationssäkerhet.
– Som första partner att lansera och driftsätta nya OPERA Cloud, kommer Scandic att dra nytta av att ha samtliga kärnfunktioner i samma plattform. Genom att standardisera och samla operationella funktioner i OPERA Cloud kan Scandic koppla samman relevant data tillsammans med analyser och leverera realtidsinsikter till avdelningar inom koncernen. Detta kommer inte bara att skapa ökad effektivitet för centrala funktioner utan även skapa bättre gästupplevelser och prissättningsfördelar, säger Alex Alt, Executive Vice President & General Manager för Oracle Hospitality enligt ett pressmeddelande.
Scandic har framgångsrikt påbörjat implementationen av OPERA Cloud i den dagliga verksamheten. Efter att samtliga hotell implementerats fortsätter arbetet med att bygga ett integrerat ekosystem för hela Scandic.