Annons:

Otacksam värld jäklas med Pehr G Braathen

Att BRA rekonstrueras igen beror inte på att huvudägaren agerat huvudlöst. Pehr G Braathen vill väl och har gjort det mesta rätt. Men omvärlden ville annorlunda. Av: Leif Holmkvist.

“Man måste bara gilla en norrman som inte vill ha oljefläckar på sin feta plånbok”

Att BRA förlorar pengar förvånar nog ingen. Allra minst Pehr G Braathen själv, som sagt att bara idioter äger flygbolag. Han är ett vandrande bevis på att den som vill bli miljonär på flyg måste börja som miljardär.

BRA har förlorat drygt 700 miljoner efter finansnetto de senaste fem åren. Till och med 2018, då omsättningen var dubbelt så hög som fjolårets 1,4 miljarder, var förlusten betydligt större än fjolårets 107 miljoner back.

Men Pehr G Braathen vill något. Eller snarare mycket. Kanske för mycket. Han är mannen som ska bita huvudet av flygskammen genom att bli först med att erbjuda fossilfritt flyg inrikes. Man måste bara gilla en norrman som inte vill ha oljefläckar på sin feta plånbok.

BRA:s ägare Per G Braathen.

Hans och de tre barnens moderbolag Braganza äger resebolagen Ticket, Escape och en stor djurpark i Norge och har tålmodigt hållit BRA flygande i förhoppningen om att kunna vända rött till svart. Flyget är ju ändå framtiden, särskilt om man kan bli av med koldioxiden.

Men det har blivit en gropig resa. Pandemin drabbade alla 2020, BRA lades i malpåse och Braathen var snabb med att begära rekonstruktion för att rädda bolaget och därmed jobben. Det fick vägen och BRA klarade sig genom 2021.

Våren 2022 såg det riktigt bra ut trots att kriget i Ukraina drev upp bränslepriserna. Den första kommersiella flygningen med 100 procent hållbart SAF (sustainable aviation fuel) i tankarna genomfördes. Nya linjer öppnades och flygplan leasades. BRA skapade ett nytt intäktsben genom avtal med Ving och Apollo om att flyga charter och beställde fyra Airbus 320.

Sedan började omvärlden jävlas med vår norske hjälte. Inflationen steg till rekordnivå, kronan dunkade i botten, räntorna steg och oljepriserna for i höjden. Airbus hade svårt att leverera och priserna på wet lease följde efter. Konkurrenterna drar i BRA:s personal och lönerna stiger.

Alla pilar pekar som synes fel för den som säljer i kronor och betalar i euro eller dollar. Sånt tär även på en förmögen norrmans kassa (och ett välbärgat pensionsbolag som AMF med sina 19 procent av BRA). Lägg därtill att BRA dragit på sig anstånd med skatt på 281 miljoner kronor.

Pehr G Braathen var tvungen att bita i det sura äpplet och begära sin andra rekonstruktion på tre år. Men ambitionen att rena luftrummet en aning har han kvar. Frågan är om han tar in nytt externt kapital för att bli solid och trovärdig. Det finns ju fler rika norrmän som gillar både turism och Sverige.

5 kommentarer

  1. Tomas: Alla som gör sin hemläxa ser snabbt att flygbranschen under lång tid varit kraftigt värdeförstörande för aktieägare. Braathen får ju göra vad han vill för sina pengar, men att AMF satsar svenskars pensionspengar på något så dumt är hårresande och borde uppmärksammas mer.
  2. Terje Dahl: Intressant, vilken skillnad det är i er rapportering mellan SAS och BRA.
  3. Roger: Är det inte Airbus 319 BRA har?
  4. Trött medborgare: Varför berättar du inget om hur BRA sålde sig billigt till Ving och Apollo och därmed konkurrerade ut Novair. Skamligt nu att man driver konkurrenter till att lägga ner för att senare sätta sitt företag i rekonstruktion. Samtidigt som ägaren är villig att ösa in mer pengar efter rekonstruktionen. Hade norrmannen haft någon heder i kroppen hade han lagt in mer pengar redan nu för att täcka upp hålen, inte låta andra betala för sin oaktsamhet.
  5. Sigge: BRA kunde leverera en riktigt bra produkt jämfört med Novair.