Annons:

Premium

Detta tycker Kammarkollegiet om den nya resegarantilag

Resenärer som avbeställer en paketresa ska inte kunna kräva ersättning. Resegaranti för reguljärflyg är onödigt. Det anser Kammarkollegiet som sköter garantisystemet. Av: Leif Holmkvist.

Kammarkollegiet är den tyngsta remissinstans som nu lämnat synpunkter på förslaget till ny resegarantilag. Här är ett axplock av myndighetens synpunkter på utredningen:

# Nej till förslaget om återbetalning när resenären själv avbeställer resan och vill behålla dagens regler.

# Resegarantifonden ska vara fullt uppbyggd innan ett utvidgat skydd för resenärerna kan träda i kraft för att undvika onödig administration hos alla parter.

# En bortre tidsgräns vid 12 månader för hur sent efter att en resa ställts in som en resenär har rätt att ansöka om ersättning.

# Fondens målkapital om 1,5 miljarder kronor ska kunna prisjusteras eftersom resor förväntas bli dyrare.

# Ta bort möjligheten för vissa reseaktörer att helt befrias från kravet på att ordna individuell garanti.

# Att vara både beställare och utförare av fondförvaltningsuppdraget kräver ett särskilt beslutsorgan som företräder fonden,  förslagsvis Fonddelegationen som hanterar Allmänna arvsfondens placeringar.

# Nej till förslaget att Kammarkollegiets ska hålla resurser för att ta hem strandade resenärer. Bättre att resenären själv ordnar hemresa och får full ersättning för sina kostnader.

# Nej till regressrätt eftersom det skulle öppna en marknad för företag som tar över resenärens anspråk mot en avgift.

# Nej till resegarantisystem för reguljärflyg, eftersom det finns möjlighet till konsulärt bistånd för sin hemresa. EU-regler saknas och endast Danmark har ett liknande system.

Kammarkollegiet vill också se en bättre konsekvensanalys och kräver ökade resurser och helst en annan finansiering än genom ramanslag. 

Läs ännu hela svaret här.