Det blir också tydligare information om den specifika avgången man bokar, det kommer att finnas en ny möjlighet att betala tillval som exempelvis förbeställd mat med SJ Prio-poäng, och det kommer att bli enklare att boka om sin biljett vid en trafikstörning.
Den som bokar resor med avgång från 29 januari och framåt kommer också notera att de två biljettalternativen som erbjuds under senare delen av vintern är återbetalningsbar biljett och ej återbetalningsbar. Anledningen är att under övergången till SJs nya bokningssystem är möjligheten begränsad att administrera de ombokningsbara biljetterna, det alternativet utgår därför från 29 januari.
– Vi kommer att återkomma med besked om när en ombokningsbar biljett åter kommer att erbjudas i vårt bokningssystem, säger Tobbe Lundell enligt ett pressmeddelande.
En biljett i kategorin ”Kan återbetalas” ger kunden rätt att avboka sin resa och få pengarna tillbaka om avbokning sker före tågets avgång. En kund med en återbetalningsbar biljett har även möjlighet att på resdagen kostnadsfritt byta avgång oavsett pris på den nya resan. Detta ger kunden möjlighet att byta avgångstid på biljett där bytet till den nya resan sker till en avgång med samma resdag, sträcka och samma komfort eller lägre som den ursprungliga biljetten.