Annons:

Premium

Tummen upp för ny resegarantilag

I dag är sista dagen för branschen att lämna remissvar på utredningen om ny resegarantilag. Travel News sållar bland de först inkomna åsikterna. Av: Leif Holmkvist.

”Med ett påslag på endast tre kronor per resenär beräknas den vara fullt uppbyggd efter fem år”

SOU 2923:33 ”Ett förbättrat resegarantisystem” föreslår bland annat att skyddet för resenärer stärks genom att resegarantilagen föreslås omfatta även värdebevis och återbetalningskrav där resenärens återbetalning inte har genomförts på grund av arrangörens obestånd. Vidare inrättas en hemtransportfond för reguljära flygresor.

Förslaget bygger på en resegarantifond som ska täcka 75 procent av resenärernas krav vid en konkurs och att researrangörerna ska täcka övriga 25 procent med garantier på 6,25 procent av sin årsomsättning.

Den nuvarande resegarantin anses onödigt dyr för bolagen och krånglig att administrera utan att ge resenärerna tillräckligt skydd. Under pandemin blev många passagerare utan ersättning för inställda resor eftersom arrangören gick i konkurs innan de hunnit betala. Då gällde inte resegarantin eftersom resorna ställdes in på grund av pandemin. Samma sak gällde för de värdebevis passagerarna accepterat.

Sveriges Konsumenter är positiva till att inrätta en resegarantifond som tillsammans med individuella garantier ska täcka resenärernas krav och skriver att det ”minskar risken för resenärerna att inte få hela sin ersättning om de individuella garantierna inte skulle vara tillräcklig”.

Fonden beräknas ta fem år att bygga upp från det att lagen börja gälla 1 juli 2024 med ett prispåslag på 80 kr per biljett som kostar 5000 kr eller mer och 40 kr på biljetter som kostar mindre. Sveriges Konsumenter hade hellre sett ett högre prispåslag för att fylla fonden snabbare.

Konsumentverket ser positivt på att resegarantin utökas till att skydda även värdebevis men bedömer att den föreslagna definitionen av värdebevis kan vara för snävt utformad. Under pandemin förekom att arrangörer automatiskt skickade ut värdebevis för inställda paketresor till resenärer. Resenärerna fick i de fallen inte möjlighet att acceptera värdebeviset frivilligt och skulle inte omfattas med förslagets skrivning om ”tillgodohavande, vilket inte är äldre än ett år, som arrangören föreslagit för resenärer och som de frivilligt godtagit, som alternativ till återbetalningskrav”.

Konsumentverket reagerar också mot förslagets skrivning om en hemresefond för dem som har avtal med ”ett flygföretag” och påpekar att många resor sker med två olika flygbolag som har codeshare-avtal med varandra. Resenären har då två avtal och riskerar att inte täckas av garantin.

Hemresefonden beräknas vara tillräckligt stor om den får ett kapital på 300 miljoner kronor. Med ett påslag på endast tre kronor per resenär beräknas den vara fullt uppbyggd efter fem år.

Travel News återkommer med fler synpunkter från branschens aktörer, som förväntas lämna in sina åsikter före midnatt.