“Jag är glatt överraskad över att Air France-KLM köper SAS”
Vad kommer nu att hända med SAS i Sverige, blir vi på sin höjd en matarstation ner Kastrup. Detta tror jag:
Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group: Jag är glatt överraskad över att Air France-KLM köper SAS. Det blir ett bra sammanhang för SAS. Vad som händer med flyglinjerna får vi väl se, men en gissning är att SAS blir ett bolag bland flera som får anpassa sig till marknadens behov. Kunderna kommer att välja de mest attraktiva lösningarna.
“Jag tror vi får svälja den svenska förtreten och inse att Arland aldrig kommer bli någon stor hub”
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Jag tycker Anko sa det rätt tydligt på presskonferensen, att resenärerna ska ju flyga söderut och då ligger CPH och även AMS och CDG rätt väg. Så jag tror vi får svälja den svenska förtreten och inse att Arlanda aldrig kommer bli någon stor hub eftersom den ligger där den ligger. Dock är varken AMS eller CDG några höjdare kvalitetsmässigt och kan inte riktigt mäta sig med Stars hubbar i FRA, MUC, ZRH etc.
Alexis Barnekow, vd på Chatflights: Vi kommer se färre direktlinjer ut i världen från Stockholm. Men vi får en till hub, Amsterdam, som ökar förbindelsen med världen. Vi svenskar får nog förbereda oss på att det blir mer likt Norge, det vill säga ett extra byte jämfört med tidigare.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Mer fokus på Danmark och Europa.
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Det är rimligt att anta att fokus förskjuts något. Men om Lufthansa ser en chans i att flytta fram sina positioner på Arlanda kan ju resultatet för affärsresenären – med mest fokus på större exportmarknader som Berlin/Frankfurt och London än på Paris/Amsterdam ändå bli intressant. För södra delarna av Sverige är det ju på många sätt positivt om Kastrup stärks.
Kajsa Beausang, chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Det vågar jag inte sia om, men jag hoppas förstås att vi får behålla så många flyglinjer som möjligt.
“Vi förväntar oss en tydlig och kraftfull strategi från regeringen för att säkerställa Arlandas ställning”
Didrik von Seth, vd SRF: Tyvärr kommer framförallt longhaul att flyttas till Kastrup. Även att linjer till mindre destinationer i Europa sannolikt flyttar till Kastrup samt färre frekvenser överlag från Arlanda kommer att göra Stockholm mindre tillgängligt för privatturismen och affärsresenärer. Vi förväntar oss en tydlig och kraftfull strategi från regeringen för att säkerställa Arlandas ställning.
“Här har Norwegian ett guldläge”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Det är ju tre ägare med olika ingångar. 1) KLM/Air France som jag gissar i huvudsak är intresserade av att mata in i sitt eget nät. 2) Danska staten som vill säkra arbetstillfällen knutna till Kastrup och 3) privata investerare som sannolikt vill tjäna pengar (även om man undrar varför de då investerar i flygbolag). Kan nog bli en del dragkamp. Intresset för svenskt inrikesresande är sannolikt inte på topp i denna konstellation (utom möjligen för 3) under förutsättning att man kan tjäna rejält med pengar. Känns som det kommer bli mer Norwegians spelplan. Här har Norwegian ett guldläge om man dessutom kan skapa en profil av att vara skandinavisk. Sedan blir väl frågan om SAS kommer att mata till Kastrup. KLM/Air France vill nog hellre mata ner till sina hubbar och då kanske hellre under eget varumärke. Ska vi åka från Sverige till till exempel Rom blir det kanske snarare via Paris/Schiphol än via Kastrup. Kan ju också bli direktlinjer från regionala flygplatser som till exempel den linje Linköping — Amsterdam som ju Anko själv har utvecklat. Det vill säga värdshus förbi för både Arlanda och Kastrup.
Och vad händer med Arlanda?
Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group: Arlanda fortsätter att vara en av de viktigaste knutpunkterna för flyg i Skandinavien. Man kan hoppas att fler bolag ser möjligheterna att expandera på Arlanda.
“Nya säkerhetskontrollen är ett bra steg i rätt riktning”
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Bara att jobba vidare att vara en bra lokal hub för oss svenskar. Nya säkerhetskontrollen är ett bra steg i rätt riktning. Ser också fram emot den nya handelsplatsen. Men det finns mer att göra, till exempel är gamla T4 ingen höjdare och avstånden är fortsatt långa.
Alexis Barnekow, vd på Chatflights: Arlanda blir mindre viktigt relativt Kastrup, men jag tror att resandet kommer att fortsätta öka, så det blir inte mindre trångt på flygplatsen. Utbyggnaden känns fortfarande rätt.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det kommer nog in andra aktörer om SAS minskar på Arlanda.
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Arlanda lär anpassa sig och flytta lite mer fokus till andra flygbolag. För Mälardalen är det väsentligt att fortsätta jobba på positionen som nav, men så länge huvudkontor, universitet etc finns här är det en attraktiv marknad både för business and leisure som kommer vara intressant för flygbolag. Läs gärna mer om framtidens flyg mot 2025-2040 i en rapport vi tog fram på uppdrag av Trafikanalys 2016 med tankar om pandemier, geopolitiska konflikter, elflygplan och AI. Nu när vi anlänt i framtiden blir det spännande läsning!
Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Om SAS drar ner på sitt utbud kommer förmodligen lågprisflygbolagen vara snabba på foten och starta nya.
“…hotar tillväxten inte bara i huvudstaden utan hela Sverige”
Didrik von Seth, vd SRF: Risken är att trafiken minskar och därmed utbyggnaden med en ytterligare landningsbana inte blir av. Ytterst allvarligt och hotar tillväxten inte bara i huvudstaden utan hela Sverige.
“…ett utbyggt regionalt snabbtågsnät är vad Arlanda behöver allra mest!“
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: För Arlanda är det väl ingen drömutveckling. I stället för att glida runt i räkmackekladd får man nu spotta i nävarna och utgå från fundamenta som ekonomiska demografi, resemönster och analysera hur Arlanda kan skapa värde. Finns det en marknad kommer det också gå att attrahera marknadsaktörer (i detta fall alltså flygbolag) som erbjuder marknaden de efterfrågade tjänsterna. Trots allt har Mälardalsregionen i princip lika många invånare som hela Danmark (och Kastrup ligger inte centralt i Danmark). Kanske ett utbyggt regionalt snabbtågsnät är vad Arlanda behöver allra mest! T ex skulle Norwegian kunna se Arlanda som en intressant nod att utveckla om SAS:s närvaro skulle tonas ner.
Kan du tänka dig att flyga från Stockholm till Göteborg utan en pilot. Ja eller nej. Motivera gärna ditt svar.
Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group: Nej, jag vill gärna att det finns minst en pilot i cockpit!
“Man ska inte underskatta folks flygrädsla”
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det tror jag kommer dröja ett bra tag i så fall. Att flyga är komplext och jag tror att kompetenta människor i kombination med bra system kommer att behövas ett bra tag. Man ska inte underskatta folks flygrädsla och då känns det tryggt att system och maskiner övervakas av människor.
Alexis Barnekow, vd på Chatflights: Nej. Jag har en ”självkörande bil” (Tesla), den är imponerande, men inte i närheten av att klara sig själv. Jag vet inte om vi någonsin får förarlösa flyg och bilar.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Nej, det finns alldeles för många risker med att inte ha med en pilot. Det finns en anledning till att det alltid är två piloter på kommersiella flygningar.
“ …pilotlöst: ja, så snart ingenjörerna ger klartecken”
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Jag tycker det är onödigt att flyga mellan Stockholm och Göteborg över huvud taget, det är mer tidseffektivt att åka tåg. Men pilotlöst: ja, så snart ingenjörerna ger klartecken. Det finns färre oväntade händelser och saker att krocka med i luften än på våra vägar och jag är ganska rationell i min riskbedömning.
Kajsa Beausang, chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Ja. Jag förutsätter att det är fullkomligt säkert den dagen det finns att tillgå.
Didrik von Seth, vd SRF: Självflygande trafikplan kommer inte inom överskådlig tid. Se bara på hur utvecklingen går med självkörande bilar. Så, tack, jag har gärna två piloter ombord och måste jag välja så avstår jag deodoranten 🙂
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Ja, på sikt. Precis som självkörande bilar. I framtiden kommer vi tycka att det var vansinne att vi lät människor köra bilar på snöiga mörka vägar (vi har ju inte ens IR- och värme-seende och kan inte bromsa bilens fyra hjul individuellt).
Stockholmsmässans vd ser gärna en global aktör som ny ägare, vad tycker du?
Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group: Christian är en klok person så jag är övertygad om att han har rätt i sin analys.
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Har ingen direkt uppfattning, annat än att det låter bra med en professionell privat ägare.
Alexis Barnekow, vd på Chatflights: Jag vet inte.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Inga synpunkter
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Det finns såklart för- och nackdelar. Mer kompetens och resurser att få tillgång till, men incitamenten att utveckla i ett litet land med liten marknad kan vara lägre.
Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Varför inte? Det finns rimligtvis mycket klokskap att inhämta från den internationella arenan.
Didrik von Seth, vd SRF: Håller helt med. Med all respekt, politiker skall inte leka märrgeneraler. En stor förklaring till att Stockholmsmässan inte gått så bra på sistone.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Det är väl inget uppenbart fel i det.
Är mässor en framtidsbransch? Motivera gärna ditt svar.
Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group: Det kommer alltid att finnas behov för människor att mötas och samlas kring sina intressen, men formaten kommer alltid att utvecklas..
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Nej, det tror jag inte. Har själv varit massa gånger på Tur-mässan genom åren. Kan jag säga att jag saknar Tur och har det gjort att jag inte kan utföra mitt jobb? Svaret är nej. Däremot behöver vi naturligtvis kunna mötas IRL även i framtiden, men det tror jag kan göras smartare och mer effektivt än i stora montrar i mässhallar.
Alexis Barnekow, vd på Chatflights: Ja, människor behöver mötas.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Nej
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Ja, om de utvecklas i takt med tiden. Många produkter kan nu utforskas riktigt bra online, allt från antikviteter till husbilar. Men mässor uppfyller andra behov som att göra en utflykt, upptäcka någonting nytt, strosa omkring tillsammans, fika lite. Dags för lite framtidsdriven innovation.
Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Ja och nej. Jag tror stenhårt på branschmässor, det personliga mötet kommer alltid att vara suveränt och det är onekligen väldigt praktiskt att kunna bocka av en lång rad givande möten vid ett och samma tillfälle under samma tak. De publika mässorna tror jag får det allt tuffare att locka besökare, internet har tagit över konsumenten.
Didrik von Seth, vd SRF: Absolut. Inte minst i och med alla digitala möten. Att träffas i större sammanhang kommer att bli allt viktigare och uppskattat.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Svårt att säga. Med Internet och Teams/Zoom-möten mm har det blivit mycket enklare att både hitta och snabbt etablera kontakt med affärspartners än det har varit tidigare. Mot detta talar att med alltmer skärmbaserat arbetande kanske längtan till evenemang typ mässor blir större. Min bild från järnvägsbranschen är att mässorna går samma väg som skidorterna. De stora blir större, medan de mindre får allt svårare att hävda sig.