Annons:

Premium

Analys: Piloter blir alltmer meningslösa

Just nu fattas uppåt 50 000 piloter i världen, men snart kan det bli överskott. Tekniken för obemannade flygfarkoster utvecklas snabbt. Av: Leif Holmkvist.

”Piloter är som deodorant – bra att de finns, men synd att de behövs”

Piloter är som deodorant – bra att de finns, men synd att de behövs. De är dyra och gör ibland misstag. Men det är knappast något framtidsyrke. Utvecklingen av självstyrande flygplan och helikoptrar eller hybrider som vi kan kalla drönare går snabbt inom många områden.
Militären har börjat ersätta piloter med alltmer avancerade drönare och sofistikerade missilsystem. Kriget i Ukraina har drivit på produktionen.
Utvecklingen av ”loyal wingman”, obemannade stridsflygplan, har pågått i över tio år i USA, Kina, Ryssland, Indien, Japan, Storbritannien och inte minst Australien, där Boeings AI-styrda Ghost Bat flög redan våren 2021.


När svenska försvarspolitiker, oftast anförda av Peter ”Hulken” Hultqvist (S), börjar tala om sjätte generationens stridsflygplan blir Wallenberg och SAAB:s övriga aktieägare glada. Och det med all rätt, för nånting av komposit och AI-späckade datorer ska ju flyga i luften. Med eller utan gubbe inuti.
Gemensamt för samtliga sjätte generationens stridsflygprojekt är att alla förväntas samarbeta med nästa generations drönare. Om det alls behövs en stridsledare och it-chef uppe i lufthavet är mer tveksamt.
Lockheed Martins helikopterfirma Sikorsky visade redan förra hösten hur obemannade Black Hawk-helikoptrar flögs av företaget Matrix-system. De flyger in förnödenheter och ammunition i stridszoner och evakuerar sårade utan att riskera piloters liv.
Brandförsvaret kan snart vattenbomba skogsbränder med obemannade helikoptrar larmade av drönare som upptäcker bränder och vägleder brandförsvaret längs skogsvägarna.
Fraktflyget kan lika gärna manövreras från backen och småskaliga varuleveranser sker redan med drönare. Airbus har kommit långt i utvecklingen av obemannade riktigt stora flygplan. Och Boeing tänker inte låta fransoserna ta över en ny framtida marknad.
Passagerarflyget blir nog sist med att ha en uniformerad person längst fram i planet som kan övervaka datorerna. Inte för att piloten, denne mobile CTO, kommer att ha så mycket att göra. Den viktigaste uppgiften är att lugna kunderna. Inte göra som en skojfrisk kapten på gamla Linjeflyg – gå på toa med solglasögon och en lånad vit käpp.